نقش بارز مداحان در ایجاد نهضت امر به معروف اقتصادی
به باور دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در هیئت های مذهبی اقشار مختلف و فعالان اقتصادی از جمله کارگر، کارمند و مدیر تا تولید کننده و مصرف کننده حضور دارند که تبیین این مفاهیم و هدایت افکار آنها به سمت رفتار صحیح اقتصادی، می تواند در بلندمدت باعث حرکت های چشمگیری در کشور شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در سخنرانی در خانه مداحان با بیان اینکه تاریخ مداحی و ذاکری اهل بیت سلام الله علیهم بسیار عجیب و پرفراز و نشیب است و به زمان قبل از وقوع مصائب اهل بیت برمی گردد، افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری مداحان نقش مهم و اثرگذاری در تبیین عمیق معارف دین، روشنفکری و هدایت مخاطبین خود بخصوص روشنگری نسبت به حوادث روز و حرکت در مسیر کمک به نظام و انقلاب در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند که باید به بهترین نحو از آن استفاده کنند.
مداحان اهل بیت، هدایتگر اقتصاد مقاومتی در جامعه
وی تصریح کرد: معظم له می فرمایند « نکتهای که خوشبختانه امروز در جامعه مدّاح تا حدود زیادی رواج دارد، توجّه به مسائل جاری روز است. اینها خیلی مسائل مهم و اساسی است و نباید خیال کنیم که اینها از حیطهی تدیّن ما خارج است. بنابراین یکی از زمینه هایی که می تواند برای هدایت مخطبان هیئت ها مورد توجه مداحان قرار گیرد و زمینه ها را برای کمک به نام جمهوری اسلامی فراهم کند، مسائل اقتصادی جامعه و در راس آن، اقتصاد مقاومتی است.
به گفته این استاد دانشگاه مداحان می توانند با تدبر در سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی، از جمله بهره وری نیروی انسانی، سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، ترویج مصرف کالاهای داخلی، توسعه کارآفرینی، مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی، تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کمدرآمد و متوسط، ارتقاء شاخصهای عدالت اجتماعی، سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف، ارتقاء کیفیت تولید، صرفه جویی در هزینههای عمومی کشور با تأکید بر حذف هزینه های غیرضرور و زائد، سالمسازی اقتصاد و جلوگیری از اقدامات فسادزا در حوزههای اقتصادی و تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، سرمایه گذاری و اشتغال مولد، ، مفاهیم مهم اقتصادی را شناسایی و برای اقشار مختلف بخصوص جوانان تبیین کنند.
به باور دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در هیئت های مذهبی اقشار مختلف و فعالان اقتصادی از جمله کارگر، کارمند و مدیر تا تولید کننده و مصرف کننده حضور دارند که تبیین این مفاهیم و هدایت افکار آنها به سمت رفتار صحیح اقتصادی، می تواند در بلندمدت باعث حرکت های چشمگیری در کشور شود.
دور ریز سالانه سه محصول در ایران 3 هزار و 800 میلیارد تومان است
دکتر طباطبایی اولین رفتار صحیح اقتصادی را اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: به طور کلی در حدود 690 میلیون دلار دورریز و اسراف در مصرف گندم و نان، حدود 140 میلیون دلار در برنج و حدود 205 میلیون دلار در مصرف روغن در کشور در حال رخ دادن است که تنها در این سه قلم جنس، جمعا حدود یک میلیارد دلار یا 3800 میلیارد تومان اتلاف و اسراف در کشور داریم که می توان با این مبلغ سالانه وام ازدواج 350 هزار جوان نوداماد و نوعروس و در واقع 175 هزار زوج تازه ازدواج کرده فراهم کرد و یا سالانه جهیزیه آبرومندی برای 254 هزار نوعروس نیازمند تهیه نمود و یا در هر سال هزینه 320 هزار خانواده نیازمند را پرداخت کرد.
وی در ادامه با اشاره به بهره وری نیروی انسانی و نهادههای تولیدی، تاکید کرد: مطابق آمارهای جهانی بهره وری نیروی کار در کشورهای مختلف برحسب تولید ناخالص داخلی سال 2011 به این صورت است که آمریکا 93.8، سنگاپور 92، هنگ کنگ 90.2، استرالیا 76.6، ژاپن 63.3، ایران 44.8 و این در حالی است که این آمار در سال 1970 برای ایران 26.7، ژاپن 25.4، سنگاپور 24.3 وهنگ کنگ 19.8 بوده است. این امار به معنای این است که نیروی انسانی در ایران به نسبت کشورهای منتخب فوق، تولید کمتری داشته اند که این در یک وجه به وجدان کاری، تعهد کاری، مسئولیت پذیری، کار جهادی بر می گردد. در صورتی که نیروی کار ایرانی سعی کند تعهد کاری داشته باشد، بهره وری افزایش پیدا کرده و تولید نیز در کشور بالاتر می رود.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی نیز باید در فرآیندهای تولیدی کیفیت کالاهای تولیدی وبکارگیری نیروی انسانی طبقات کمدرآمد و متوسط را در نظر بگیرند، اضافه کرد: همچنین پرداخت عوارض و مالیات های قانونی که منجر به تامین مالی دولت شده و زمینه های رشد و توسعه اقتصادی در کشور را فراهم می کند را جدی بگیرند و خود را متعد به پرداخت آنها بدانند.
منبع : خبرگزاری دانشجو
تاریخ انتشار : 1395/11/13
شماره خبر : 581872