دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

ضرورت بهره گیری از نگاه اسلامی- ایرانی در معماری شهری ضرورت بهره گیری از نگاه اسلامی- ایرانی در معماری شهری

ضرورت بهره گیری از نگاه اسلامی- ایرانی در معماری شهری

۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۸/۱۰
فرهنگ
شماره خبر: ۴۸۰۵۲۰

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: معماری ایرانی اسلامی دارای روح غالبی است که می توان آن را در معماری نوین شهری نیز دخیل کرد و مبتنی بر اقتضائات روز از آن بهره برد.سید محسن طباطبایی مزد آبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغیه سیاست های کلی برنامه ششم توسعه صراحتا به موضوع سیمای شهری اشاره کرده اند، گفت: در بند 48 از این ابلاغیه بر هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی – ایرانی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه  امروز ما در یک «جهان شهری شده» زندگی می کنیم و این یک واقعیت است که تمامی تعاملات و تبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در فضای شهری رقم می خورد، گفت: امروزه قریب به 3.5 میلیارد نفر ساکن شهرها هستند و پیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت شهری جهان به 84 درصد یعنی 6.3 میلیارد نفر برسد.    

طباطبایی با تاکید بر اینکه امروز یکی از مهمترین ابعاد مدیریت شهری توجه به جنبه های روانی و هویتی شهر است افزود: زمانی زندگی خوب شهروندی می تواند رقم بخورد که شهروندان از امنیت روانی و آسایش خاطر برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر احساسات، عواطف و طرز تفکر شهروندان «سیمای شهری» است، خاطرنشان کرد: نوع معماری، نوع استفاده از رنگ ها، کیفیت و کمیت المان های شهری و.... همگی می تواند در کیفیت زندگی روزمره مردم در شهرها تاثیر داشته باشد.

این کارشناس مسایل شهری با اذعان به اینکه در معماری اسلامی یک هویت انسجام یافته حاکم است، یادآورشد: با این حال در معماری مدرن و پست مدرن ما شاهد نوعی از هم گسیختگی هویتی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم تلاش های مدیریت شهری هم اکنون اغلب کلان شهرهای کشور سیمایی نامتجانس دارند، خاطرنشان کرد: معماری ایرانی اسلامی دارای یک روح غالب است که می توان آن را در معماری نوین شهری نیز دخیل کرد و مبتنی بر اقتضائات روز از آن بهره برد.

طباطبایی با ابراز خرسندی از اشاره به موضوع هویت بخشی به سیمای شهری در ابلاغیه مقام معظم رهبری تاکید کرد: بدون شک می توان با قانون گذاری دقیق تا پایان برنامه ششم تغییر و تحول چشم گیری در سیمای شهری  اغلب شهرهای کشور پدید آورد اما تحقق این مهم،  باورمندی مدیران به اهمیت مقولات شهری در کیفیت زندگی مردم را خواستار است.

 

منبع : خبرگزاری مهر

کد خبر: 2849377

تاریخ انتشار: 94/04/10

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟