دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

نسبت افزایش کارمزدها با کیفیت خدمات نظام بانکی نسبت افزایش کارمزدها با کیفیت خدمات نظام بانکی

نسبت افزایش کارمزدها با کیفیت خدمات نظام بانکی

۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۸/۲۱
اقتصاد
شماره خبر: -۲۳۵۱۲۳۵

سه کارشناس نظام بانکی در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره نسبت افزایش کارمزدها با کیفیت خدمات نظام بانکی گفتگو کردند. کارشناسان تاکید دارند واقعی شدن کارمزدها زمانی مطلوب است که بخش زیادی از درآمد بانک را تشکیل دهد و با کیفیت خدمات ارائه شده متناسب باشد.

دکتر ایمان زنگنه، کارشناس اقتصاد پولی گفت در وضع فعلی کارمزدها بخش بزرگی از درآمد بانکی را تشکیل نمی‌دهد و در سال‌های اخیر باید کارمزدها واقعی می‌شد که این اتفاق نیفتاده است. دکتر زنگنه سیستم بانکداری دنیا، کارمزدمحور است و بخش بزرگی از درآمد بانک‌ها را تشکیل می‌دهد. وی گفت در کشور ما کارمزدها حداکثر 5 درصد است که با میانگین جهانی فاصله دارد. وی افزود در ایران بانک‌ها در ارائه خدمات غیر حضوری بهتر از دیگر دستگاه‌ها عمل کردند و اگر مردم ناراضی هستند به خاطر این است که به طور کلی سطح خدمات غیر حضوری در کشور پایین است.

دکتر زنگنه گفت در دیگر دستگاه‌ها سطح خدمات غیر حضوری بسیار ضعیف‌تر از بانک‌هاست و از این جهت بانک‌ها نمره قابل قبولی می‌گیرند. وی افزود بستر بسیاری از خدمات غیر حضوری برای بانک‌ها وجود دارد اما به خاطر خطرات فیشینگ و محدودیت‌هایی که بانک مرکزی ایجاد کرده، امکان برای بانک‌ها وجود ندارد. این محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها هم برای تراکنش‌های سنگین هم وجود دارد. کارشناس پولی و بانکی گفت درآمدی که بانک‌ها استحصال می‌کنند بخش بزرگی از درآمد آنها را تشکیل نمی‌دهد و بانک‌ها چشم‌شان به کارمزدها نیست و بانک‌ها وارد خدماتی شدند که بعضا بانکی نیست. وی گفت نرخ حاشیه سود سپرده‌ها بین سه و نیم تا 5 درصد است و ما باید کاری کنیم که این رقم به سه درصد کاهش یابد. وی افزود ما باید خدمات در بستر فناوری را در سیستم بانکی گسترش دهیم. دکتر زنگنه گفت بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات بهینه رفتار نمی‌کنند اما بانک خیلی از خدمات را ارئه می‌دهد که مردم راضی هستند.

دکتر زنگنه گفت بانک‌ها بستر خوبی برای محرمانگی و انجام امورات مالی به صورت غیر حضوری فراهم آورده‌اند. وی افزود بانک‌ها در زمینه‌هایی مثل تامین مالی و تسهیلات می‌توانند بسیار بهتر عمل کنند. وی گفت نوسانات اقتصادی و تغییر نرخ ارز موجب می‌شود بانک‌ها نتوانند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند و گاهی مطالبات انباشته ناشی از رکود اقتصادی است و نمی‌توان آن را به گردن نظام بانکی انداخت.

دکتر زنگنه گفت پروژه‌هایی که دولت برای تسهیلات به بانکها تحمیل می‌کند و منجر به بدهی انباشته می‌شود، تقصیر نظام بانکی نیست. وی افزود در مجموع باید نقاط قوت و ضعف نظام بانکی را دید و در جایی که بانک‌ها کم‌کاری دارند مطالبه کرد اما در جایی که بانک‌ها تسلیم شرایط‌اند باید شرایط را بهبود داد.

وی گفت فضای رقابتی بین بانک‌ها ایجاد شده و امروزه این مشتریان هستند که بانکی را برای سپرده‌گذاری و افتتاح حساب برمی‌گزینند. زنگنه گفت قدرت خلق پول از هیچ که به بانک‌های خصوصی داده شد اتفاقات بدی را رقم زد و تورمی را هم به جامعه تحمیل می‌کنند. کارشناس پولی و بانکی گفت اگر بانکی پروژه بدی را تامین مالی می‌کند یابد بداند که به کشور خیانت می‌کند و به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. وی تاکید کرد مقصر انبوهی از پروژه‌های غیرسودآور، نظام بانکی است که تسهیلات را بهینه تخصیص نداده است.

دکتر زنگنه گفت راهکار کلی این است که درآمد بانک از جایی است که به رضایت مشتری ربطی ندارد و برای همین خدمات بانکی با کارمزدهایی غیر واقعی مطرح می‌شود و رضایت مشتری یا نارضایتی او تاثیری در درآمد بانک و به تبع آن کیفیت خدمات بانکی ندارد.

دکتر امیر صفری، کارشناس نظام بانکی گفت بنده ده سالی رئیس شعبه بانکی بودم و شغل بانکداری شغل دشواری است. دکتر صفری گفت کارکنان بانک‌ها در هر شرایطی باید رد محل کار حضور یباند و بانک در هر شرایطی باید خدمت‌رسانی کند. وی گفت بانک‌ها و نظام بانکی باید آموزش خدمات بانکی را در دستور کار قرار دهند و مشتریان با فناوری‌های اطلاعات بانکی آشنا شوند. کارشناس نظام بانکی گفت در زمینه خدمات بانکی، نظام بانکی ما در خاور میانه جزء بهترین کشورهاست.

دکتر صفری گفت در نظام بانکی کشور به‌روزترین خدمات بانکی ارائه می‌شود. وی افزود ما باید تکلیف را روشن کنیم که نظام بانکی باید از کارمزد ارتزاق کند یا از سود بانکی؟ صفری گفت در حال حاضر خدمات نظام بانکی، 24 ساعته ارائه می‌شود و در بسیاری از بخش‌ها خدمات بانکی غیرحضوری است.

دکتر طباطبایی مزدآبادی، کارشناس حوزه مالی و بانکی هم گفت مزیت رقابت بانکی باید بر مبنای نیاز مردم و بازار باشد اما بانک‌ها عملا منافع خودشان را در نظر می‌گیرند. دکتر طباطبایی مزدآبادی گفت رضایت مردم از سپرده‌گذاری این است که سود بالا و تسهیلات با سود کم دریافت کنند که با فلسفه بانکی همگونی ندارد. وی اظهار کرد بدهی بانک‌ها سال به سال و به لحاظ ناهماهنگی با اقتصاد کشور در حال افزایش است. وی گفت نظام بانکی باید علاوه بر الکترونیکی شده به سمت هوشمندی حرکت کند. بانک‌ها الان سودهای صوری شناسایی می‌کنند و عملکردشان موجب فشار بر مشتری شده است. دکتر طباطبایی مزدآبادی گفت نظام بانکی زیان‌ده شده و مشتریان هم ناراضی‌اند و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها برای خودشان کار می‌کنند.

کارشناس حوزه مالی و بانکی گفت وقتی بانکی سود غیرمتعارف می‌دهد معنایش این است که آن بانک به دنبال جبرای کسری بودجه‌اش است و مردم نباید خوشحال شوند. دکتر طباطبایی مزدآبادی گفت انواع تعاریف از بانک مثل بانکداری اجتماعی، بانکداری اسلامی، بانکداری اخلاقی، بانکداری تجاری و دیگر تعاریف در عمل رخ نمی‌دهد. وی گفت بانک باید طوری منابع مردم را جمع کند که در خدمت توسعه پایدار قرار گیرد و مردم باید نگاه‌شان به بانک اینگونه باشد که خدمات خوب و با کیفیت دریافت کنند و کارمزد مناسب بپردازند.

وی افزود باید اتفاقی بیفتد که بانک منابع مردم را در بازارهای سوداگرانه مثل سکه و خودرو هزینه نکند و بر جامعه فشار وارد نکند. دکتر طباطبایی مزدآبادی گفت خیلی از مشکلات بانکی‌ در ارتباط دوطرفه بانک و مشتری است و هر دو مقصرند.

کارشناس حوزه مالی و بانکی گفت بهترین اقدام این است که سود بانکی کاهش یابد، کیفیت خدمات و کارمزدها افزایش یابد.  دکتر طباطبایی مزدآبادی تاکید کرد سود بانکی چیزی شبیه کرونا برای جامعه است. وی گفت سی تی بانک خدمات مدرنی ارائه می‌دهد و حتی پاسپورت برای مشتریان صادر می‌کند و کارمزدش می‌گیرد اما بانک‌های ما همچنان خدمات سنتی ارائه می‌دهند.

منبع: ایران کالا

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟