دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

از اهداف سند چشم‌انداز در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان عقب مانده‌ایم از اهداف سند چشم‌انداز در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان عقب مانده‌ایم

از اهداف سند چشم‌انداز در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان عقب مانده‌ایم

۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۳
اقتصاد
شماره خبر: ۳۰۱۶۹۹

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ با اشاره به اینکه روند اقتصاد جهانی از گرایش به اقتصاد صنعتی در حال عبور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: امروز بخش عمده‌ای از صادرات کشورهای توسعه‌یافته به صدور فناوری و خدمات فنی و مهندسی اختصاص یافته است که این امر نشان می دهد در آینده اقتصاد جهان، برخورداری دانش است که حرف اول و آخر را می زند.

وی با بیان اینکه مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان بسیار فراتر از تولید صرف کالایی مبتنی بر دانش است، گفت: جالب اینجاست که اغلب کشورهایی همچون سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند و ... که دارای رتبه های برتر اقتصاد دانش‌بنیان هستند از نظر رفاهی نیز به سطوح برتر نائل آمده‌اند به طوری که در سازمان همکاری‌های اقتصاد و توسعه (OECD) بیش از 50 درصد GDP تولیدی کشورها مبتنی بر دانش است.

 دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در آسیا نیز کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و... توانسته‌اند گام‌های بلندی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان بردارند، یادآور شد: با این حال در کشور ما و علی‌رغم تأکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان در دست یابی به اهداف اقتصاد دانش بنیان موفقیت چندانی کسب نشده است.

  وی با تاکید بر اینکه بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی  به پیشتازی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان اشاره دارد و یا سند چشم‌انداز 20 ساله ایران را کشوری پیشرو در زمینه علم و فناوری می‌داند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال 2012 ایران از بین 145 کشور رتبه 94 در اقتصادهای دانش‌بنیان را کسب کرده است و تنها  650 میلیون دلار در این سال صادرات کالاهای دانش بنیان داشته است و در سطح منطقه ای نیز رتبه 15 را کسب کرده که تا دست‌یابی به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

 مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با عنوان این مطلب که یکی از دلایل اصلی این عدم توسعه، فقدان تکمیل چرخه های علم و فناوری است، گفت: به نظر می رسد انجمن‌های علمی در این زمینه ظرفیت ویژه‌ای دارند اما کمتر به این پتانسیل ها توجه می‌شود.

منبع : خبرگزاری دانشجو

تاریخ انتشار : 1394/02/12

شماره خبر : 489720

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟