دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

بومی‌سازی مشاغل راهکاری برای اداره بهتر کلانشهرها است بومی‌سازی مشاغل راهکاری برای اداره بهتر کلانشهرها است

بومی‌سازی مشاغل راهکاری برای اداره بهتر کلانشهرها است

۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۷/۴
اقتصاد
شماره خبر: -۲۷۳۱۲۷۳

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بومی‌سازی مشاغل در دولت یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند مدیریت شهری را در تسهیل اداره کلانشهرها یاری رساند بنابراین جمعیت متحرک کاهش یافته و خدمات‌رسانی به شهروندان ساکن در شهرها آسان می‌شود.

سید محسن طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مدیریت کلانشهرها توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیم هر شهر، تشویق شهروندان به استفاده از گیاهان در منازل خود و رسیدگی به وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند مؤثر واقع شود، اظهار کرد: شهرها به واسطه سیر تحولات خود از ابتدای شکل‌گیری و در طول حیاتشان همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود با مفهومی به نام هویت شهری شناخته شده و معنای شهروند در آنها مفهوم پیدا کرده است.

وی افزود: شهرها محل پیوند و سازمان‌یابی فضایی نیروها و فرآیندهای طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در بستر محیط جغرافیایی هستند که شکل‌دهنده روابط و جریان‌های مختلف و متنوع انسان و محیط بر اساس چارچوب پارادایمی مسلط بر نظام سیاسی حاکم است. در فرآیند تحول‌یابی سازمان فضایی شهرها، عوامل یا نیروهای درونی و بیرونی کل شهر و پیرامون، متقابلاً بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: امروزه جغرافیای شهری، از شرایط فیزیکی حاکم بر شهرها دور شده و به جای آن، همه پدیده‌های شهری در ارتباط با ایدئولوژی اهداف نظام‌های حکومتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی را مطالعه می‌کند زیرا محیط ساخته شده شهری و ساخت فضایی، از سیاست نظام‌های حکومتی نشأت می‌گیرد و گروه‌های انسانی و فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی آنها را در نقاط معین شهری جای می‌دهد.

طباطبایی اضافه کرد: به عنوان نمونه اصفهان در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و پیرامون آن را کویرها و نیمه کویرها احاطه کرده‌اند. دو عامل مهم باعث رشد و رونق اصفهان شده است: یکی رودخانه زاینده‌رود به عنوان پرآب‌ترین رودخانه بخش مرکزی ایران و دیگری، موقعیت جغرافیایی این شهر نکته قابل توجه در این شهر میادین تاریخی است که به عنوان محلی برای تجمع و سخنرانی از آن استفاده می‌شده که هم اکنون این اصول در ساخت شهرها به کار نمی‌رود و میادین در واقع بیشتر شبیه به میدانی است که خودروها دورآن می‌چرخند.

جغرافیا مهمترین اصل برای اداره شهرهاست
وی تصریح کرد: جغرافیا مهمترین اصل برای اداره شهرهاست به طوری که در شهر یزد استفاده از معماری سنتی توانسته میزان مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و توجه به مقوله انرژی نیز در کلانشهری همچون تهران با چنین پتانسیلی خود راهکاری برای اداره این ابر شهر به حساب می‌آید.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: امروزه بخش زیادی از جمعیت شهری خودروهای شخصی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند که همین امر خود معضلی برای تشدید آلودگی است. رسیدگی به وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و بی آر تی راهکاری مطمئن و به صرفه برای شهروندان جهت اعتماد به مدیریت شهری است تا در سایه این خدمات کلانشهرهای تهران و اصفهان نیز نفسی تازه کند.

بومی سازی مشاغل در دولت می‌تواند مدیریت شهری را در تسهیل اداره کلانشهرها یاری کند
طباطبایی اضافه کرد: بومی سازی مشاغل در دولت یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند مدیریت شهری را در تسهیل اداره کلانشهرها یاری رساند؛ بنابراین جمعیت متحرک کاهش یافته و خدمات رسانی به شهروندان ساکن در شهرها نیز آسان می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات موجود شهرنشینی، زندگی در حاشیه شهرها یا همان «حاشیه نشینی» است، گفت: طبق آمارها بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور با این پدیده درگیر هستند، افرادی که به دلیل توانایی مالی کم‌تر، قادر به حضور در شهرها نیستند، به اطراف شهر رفته و با زندگی در شرایطی که مؤلفه‌های استاندارد زندگی را ندارد، حاشیه نشینی را رقم زده‌اند.

بومی سازی مشاغل امید به زندگی روستاییان را افزایش می‌دهد
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: پدیده حاشیه نشینی جدید و به یک باره به وجود نیامده زرق و برق شهرنشینان و امکاناتی که شاید در شهرها و روستاهای دیگر موجود نیست شهروندان را از شهرهای خود به سمت کلانشهرها روانه ساخته تا رؤیای زیبای شهرنشینی و داشتن امکانات اولیه شهری را برای خود رقم بزنند این در حالی است که نه تنها این رؤیا به واقعیت تبدیل نشده بلکه تبدیل به معضلی برای کلانشهرها به خصوص تهران گشته است که بومی سازی مشاغل و ایجاد و تسهیل فضا برای روستاییان می‌تواند افزایش امید به زندگی را برایشان به ارمغان آورد و آنها را راهی شهرها نسازد.

طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: کلانشهرهای تهران و اصفهان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی دارد که با شناخت دقیق و عمیق، برنامه‌ریزی درست و اقدامی به موقع می‌توان این کلانشهرها را الگویی برای سایر کلانشهرهای دنیا قرار داد شهری مطلوب برای ساکنینش، شهری که با هوایی پاک، زمینی عاری از آلودگی و جمعیتی شاد و شاغل و اقتصادمند، زندگی را برای دنیا معنا کند.

منبع: خبرگزاری ایمنا

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟