دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

توسعه اقتصادی کلانشهرها از مسیر اقتصاد محله محور میسر است توسعه اقتصادی کلانشهرها از مسیر اقتصاد محله محور میسر است

توسعه اقتصادی کلانشهرها از مسیر اقتصاد محله محور میسر است

۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اقتصاد
شماره خبر: ۱۶۹۸۴

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه توسعه اقتصاد شهر بر پایه اقتصاد محله محور میسر است، گفت: با استفاده از ظرفیت سرای محلات برای کارآفرینی افراد ساکن در هر محله، ضمن توانمندسازی افراد و جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی، می توان به رونق کسب و کار و رشد اقتصادی کمک کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی روز سه شنبه در همایش کارآفرینی و کانون های محلی شهرداری منطقه 3 با اشاره به اینکه با پیدایش شهرها آرام آرام اداره شهرها با مشکلات جدیدی پیدا کرد گفت: اداره شهرها به سبب رشد جمعیت دچار مشکلات ناشی از ازدحام و پیچیدگی در تصمیم‌گیری شده و از این‌رو لازم بود در حل معضلات شهری اقدامات جدیدی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در ابتدا مدیریت شهری به‌صورت متمرکز انجام می‌گرفت به عبارتی شهرداری‌ها اختیار تام داشتند اما از اواسط دهه 1980 میلادی در پی ناکارآمدی روش‌های مدیریت شهری در جهان، توجه به سمت ظرفیت‎سازی محلی و تقویت نهادها و سازمان‌های محلی جهت حرکت از مدیریت متمرکز شهری به سمت مدیریت محلی معطوف شد و مداخله اجتماعات محلی در مدیریت شهری در کانون توجه قرار گرفت.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه در ایران نیز با ظهور و بروز انجمن‌های بلدیه در سال 1286 و بعد از انقلاب شوراهای اسلامی شهرها در سال 1375، مشارکت‌های مردمی در حل مشکلات شهری بیشتر شد افزود: روند شهرنشینی و مطرح شدن ابعاد جدید در شهرها و همچنین رویکرد مدیریت مردمی در شهرها، باعث شد مدیران شهری برای اتخاذ تصمیمات شهری به مشارکت های شهروندی بیش از پیش اتکا کرده و واحدهای کوچکتری از مدیریت شهری در دهه 1380 ذیل شوراهای اسلامی شهرها با عنوان شورایاری ها و در قالب سرای محلات شکل گرفت.
وی با بیان اینکه محلات به عنوان سلولهای بنیادین شهری و حلقه واسط سلسله مراتب فضاهای زیستی( از خانه تا شهر) نقش بسیار مهمی در احیا هویت شهری، تقویت مشارکت شهروندی، و ارتقاء سرمایه اجتماعی در شهرها بازی می کنند گفت از همین روست که گفتمان محله محوری به یک پارادایم غالب در ادبیات شهری تبدیل شده است.
دکتر طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان کرد: در حقیقت محله ها به عنوان جایگاهی برای برقراری ارتباط نزدیک ، تقویت همبستگی و هم پیوندی و کاهش تضادهای اجتماعی و ارتقای وضعیت اقتصادی عمل می کنند.
وی با بیان اینکه عمده ترین فرآیند در جهت گسترش مدیریت محله ای واگذاری امور مربوط به محلات در حوزه مدیریت شهری به ساکنان محلات است، تاکید کرد: در واقع هدف از راه‌اندازی سرای محله، مشارکت شهروندان در امور مربوط به‌خود و محیط زندگی خود و در نهایت واگذاری تصمیم‌گیری‌های محله به‌ خود آنهاست.
به گفته این استاد دانشگاه در قالب شورایاری ها و سرای محله ها، فاصله میان مدیریت شهری و شهروندان کمتر شده و از طریق سازماندهی نظام پیشنهادی پایین به بالا، کارایی تصمیم گیری مدیریت شهری افزایش پیدا می کند.
دکتر طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه تشکیل کانون های تخصصی در سرای محلات راهکاری برای پیشبرد اهداف این نهادها است افزود: این کانون ها امکان شناسایی ظرفیت ها و منابع محلی را فراهم کرد و با تشکیل بانک های اطلاعاتی، برنامه ریزی برای برگزاری برنامه های آموزشی و اجرای برنامه های ابتکاری، خلاقانه و اطلاع رسانی را تسهیل می کنند.
'یکی از حوزه هایی که ظرفیت خوبی برای ورود مدیریت محله اعم از شورایاریها و سرای محلات به آن وجود دارد بحث کارآفرینی است'
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این مطلب ادامه داد: امروزه در اکثر کشورهای مختلف توجه خاصی به کارآفرینی و کارآفرینان می شود. کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن از ابزار پیشرفت اقتصادی کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه شورایاریها به دلیل تعاملات زیاد با شهروندان و ارتباط با سطوح بالاتر همچون مدیریت شهری، دولت، و سایر سازمانها، می توانند نقش یک سازمان تسهیلگر برای توسعه کارآفرینی باشند گفت: این سازمان ها به دلیل توانمندی هایی که دارند مورد مشورت مردم ، شورای شهر، شهرداری و دیگر نهادهای مدیریت شهری قرار می گیرند.
این استاد دانشگاه توضیح داد: به دلیل شناخت از موضوعات شهری، شورایاری ها می توانند با ارائه راهنمایی ها، اطمینان لازم را به سرمایه گذاران بدهند. در واقع نقش مدیریت محله و شورایاریها در کارآفرینی از طریق مشخص کردن مسیر ، بهبود محیط های مناسب و فراهم کردن زیرساخت های مناسب ایفا می شود.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه ایجاد خانه های کارآفرینی و توانمند سازی که تشکلی مردمی، داوطلبانه و زیرمجموعه سرای محله است در راستای کارآفرینی و توانمندسازی ساکنان محلات است گفت: این تشکل ها مطابق با سیاستهای کلان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و در چارچوب مقررات و قوانین سرای محله و رویکرد محله محوری با همکاری ساکنان و ذینفعان محلی فعالیت میکند.
دکتر طباطبایی مزدآبادی استفاده از ظرفیت های اقتصادی موجود در محله، ایجاد زمینه برای پرورش مهارت های خلاقانه و کارآفرینی، توانمندسازی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب، تبدیل ایده به محصولی نو در قالب راه اندازی شرکتی کوچک و متوسط را ازجمله اهداف خانه های کارآفرینی عنوان کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از این ظرفیت همچنین می توان برای صندوق های قرض الحسنه برای مدیریت نیازهای فوری شهروندان ساکن در محلات استفاده کرده است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ارتقای آگاهی عمومی مردم در خصوص راه های کسب درآمد و ایجاد شبکه و خوشه های کارآفرینی را یکی از کارکرد های خانه های کارآفرینی در محلات دانست و گفت: این کانون ها ظرفیت مناسبی برای طراحی و اجرای مدل مشارکتی اصناف – شهروندان است که می تواند با جلوگیری از آسیب های اقتصادی محلی برای هر دو طرف مفید باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار : 1395/11/19

شماره خبر : 82420024

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟