دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

حمایت از مسکن مهر می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند حمایت از مسکن مهر می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند

حمایت از مسکن مهر می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند

۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۸/۱۱
اقتصاد
شماره خبر: ۴۶۲۵۳۸

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر تاکید کرد و گفت: حمایت از این پروژه‌ها می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند.


سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص سرنوشت پروژه های مسکن مهر گفت: مسکن مهر یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی دولت نهم و دهم قبل بود که از سوی مسئولان در آن مقطع عنوان شده بود مبلغی بالغ بر 50 میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.

وی با  اشاره به اینکه منطق اصلی ایجاد شهرک های اقماری جدید، حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن بود، ادامه داد: اگرچه این طرح موجب می شد خانواده ها با هزینه کمتری به مسکن های نوساز دسترسی پیدا کنند اما در عوض هزینه گزافی به دولت تحمیل شد به طوری که دولت  می بایست زیرساخت های یک شهر کامل را ایجاد کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم عملا سرنوشت مسکن مهر در مسیر دیگری قرار گرفت، افزود: در دولت یازدهم وزارت مسکن سیاست خود را صرفا انجام تعهدات دولت قبل عنوان کرد و عملا سیاست توسعه مسکن مهر از دستور کار خارج شد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم اکنون با یک عمل انجام شده در حوزه مسکن روبه رو است، افزود: شاید برخی از مسئولان و کارشناسان راهبرد احداث شهرک های اقماری را دارای منطق و توجیه اقتصادی نداند اما به هر حال امروز یک سرمایه گذاری کلان دولتی در حوزه مسکن مهر صورت گرفته است که بی توجهی به آن موجب از دست رفتن بخش عمده ای از سرمایه های ملی می شود.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه اکنون بازار مسکن یا یک رکود کاملا جدی مواجه شده است و از سوی دیگر همچنان اغلب مردم توانایی خرید مسکن را ندارند، خاطرنشان کرد: این مساله موجب شده تا درآمدهای مدیریت شهری نیز به طور چشم گیری کاهش پیدا کند.

مدرس موسسه آموزش عالی بانکداری ایران با تاکید بر اینکه همه کارشناسان بر این باور هستند که بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد به حساب می آید، افزود: حوزه مسکن حدود 12 درصد اشتغال و نزدیک به 30 درصد از نقدینگی اقتصاد را به خود اختصاص می دهد اما تکیه دولت بر سیاست های انقباضی برای مهار تورم بخش مسکن مهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و همین مساله باعث شده است از 400 هزار واحد مسکن در شهرهای جدید 45 هزار واحد به طور جدی فاقد متقاضی باشند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه دولت اگر عزم خود برای حمایت از مسکن مهر را به طور جدی و عملیاتی نشان دهد بخش خصوصی نیز عزم خود برای حضور در این حوزه را جزم می کند، خاطرنشان کرد: با این حال تا مقطعی که دولت منتقد مسکن مهر باشد عملا بخش خصوصی نیز ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را نمی پذیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت دولت از مسکن مهر می تواند اقتصاد کشور را از فضای رکود خارج کند، یادآور شد: البته این حمایت به معنای سرازیر کردن منابع دولتی و بانکی به سمت مسکن مهر نیست بلکه دولت می تواند طرح مسکن مهر را با ظرفیت های بخش خصوصی و تضمین دولتی به نقطه نهایی برساند.

منبع : خبرگزاری فارس

کد خبر: 13940531000581

تاریخ انتشار: 94/05/31

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟