دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

دولت هرچه سریعتر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند دولت هرچه سریعتر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند

دولت هرچه سریعتر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند

۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۸/۱۱
اقتصاد
شماره خبر: ۴۵۹۵۴۱

یک کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت می بایست هرچه سریعتر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند افزود: اگر تمامی دستگاه های دولتی ، قانون گذاری و قضایی در یک راستا و مسیر حرکت کنند بسیاری از موانع تولید در ایران را می توان مرتفع کرد که ثمره این مهم، بهبود فضای کسب و کار، افزایش درآمدهای مالیاتی و در نهایت کاهش وابستگی به نفت است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت گفت: یکی از دغدغه های معظم له که به کرات در بیانات ایشان مورد اشاره قرار گرفته است ضرورت کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی هزینه های جاری کشور از طریق درآمدهای فروش نفت تبعات منفی متعددی در فضای اقتصادی ایران در پی داشته است، گفت: نفتی بودن بودجه باعث شده تا از یک سو عزم عمومی برای بهبود فضای کسب و کار و فعالیت تولیدی بخش خصوصی کاهش یابد و از سوی دیگر درآمدهای قانونی مالیاتی نتواندنقش چشم گیری در تامین هزینه های جاری کشور داشته باشد .

مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به عملکرد مدیریت شهری برای پایدارسازی منابع درآمدی گفت: مدیریت شهری در یک دهه اخیر با تغییر بخش های درآمدی توانست بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را مرتفع سازد و از این رو این تجربه موفق نشان می دهد که می توان از اقتصاد تک محصولی عبور کرد.

وی با تاکید بر اینکه حرکت های مثبتی در کاهش روند اتکای بر درآمدهای نفتی در یک دهه اخیر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اختصاص بخشی از درآمدهای فروش نفت به صندوق توسعه ملی باعث شده است تا به تدریج راه برای تغییر فاز درآمدی دولت از فروش نفت به درآمدهای قانونی مالیاتی فراهم شود و منابع نفتی به سمت توسعه زیرساخت های تولیدی و اقتصادی سوق پیدا کند.

مدرس موسسه آموزش عالی بانکداری ایران با بیان البته حجم و میزان درآمدهای مالیاتی نیز دارای یک سقف مشخص است، افزود: در شرایط رکودی نمی توان انتظار داشت میزان پرداخت مودیان مالیاتی در یک بازه زمانی کوتاه افزایش چشم گیر پیدا کند و باید از طریق گسترش دامنه شمول مالیاتی درآمدهای مالیاتی را افزاش داد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان با تاکید بر اینکه حمایت از تولید ملی، رفع بروکراسی دست و پا گیر پیش روی فعالان اقتصادی ، بهبود شفافیت، ارتقای سلامت اقتصادی و ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری در کلان شهرها و سایرشهرهای مهم اقتصادی از جمله راهکارهایی است که می تواند به عنوان اولویت در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گیرد، یادآور شد: خواه یا ناخواه در سال های آتی منابع نفت و گاز کشور به پایان می رسد و ما باید از هم اکنون فضای اقتصادی کشور را برای دوران بدون نفت به شکل علمی و پایدار در قالب یک برنامه جامع آماده کنیم.

منبع : خبرگزاری ایسنا

کد خبر: 94060905757

تاریخ انتشار: 94/06/09

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟