دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

ظرفیت های بسته خروج از رکود برای توسعه اقتصاد شهری ظرفیت های بسته خروج از رکود برای توسعه اقتصاد شهری

ظرفیت های بسته خروج از رکود برای توسعه اقتصاد شهری

۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۹/۲
اقتصاد
شماره خبر: ۳۹۲۶۰۸

از آنجایی که دولت و سایر نهادهای ذی ربط حکومتی مسأله خروج از رکود را به عنوان مسئله اصلی اقتصادی کشور قرار داده و تمام ظرفیت های کشور را در راستای این اقدام بکار گرفته اند، لذا این اثرگذاری فرصتی است که بتوان با استفاده از آن، در حیطه های مختلف اقتصاد و مدیریت شهری، مداخله مثبت کرد.

محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر اجرای بسته خروج از رکود بر اقتصاد شهری گفت: به نظر من بسته اول و دوم  خروج از رکود ، در حوزه های مختلف بر اقتصاد و مدیریت شهری اثرگذارند که این حوزه های عبارتند از: سیاست های بسته اول خروج از رکود، ثبات نرخ ارز و هماهنگی سیاست های ارزی و پولی در راستای حفظ رقابت پذیری بنگاه های داخلی ،  اصلاح رویکردی در سیاست های مالی(هدایت بودجه دولت به نفع فعالیت های عمرانی دارای توجیه و ارتقاء بهره وری، رفع تنگنای مالی از طریق ارائه راهکارهایی برای اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه، ایجاد تحرک در بخش های پیشران اقتصادی با بیشترین رابطه پسینی و پیشینی با سایر بخش های اقتصادی، توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط و توجه به بهره وری به عنوان عامل مهم در خروج از رکود و رشد اقتصادی.

وی با تاکید بر اینکه هر یک از سیاست های مذکور به نوعی بر مدیریت و اقتصاد شهری و عملکرد نهادهای مسئول در موضوع مدیریت شهری اثرگذار می باشد و موضوعات مختلف موجود در حیطه اقتصاد و مدیریت شهری را متأثر می کنند، گفت: از آنجایی که دولت و سایر نهادهای ذی ربط حکومتی مسأله خروج از رکود را به عنوان مسئله اصلی اقتصادی کشور قرار داده و تمام ظرفیت های کشور را در راستای این اقدام بکار گرفته اند، لذا این اثرگذاری فرصتی است که بتوان با استفاده از آن، در حیطه های مختلف اقتصاد و مدیریت شهری، مداخله مثبت کرد و ظرفیت های موجود در بسته های خروج از رکود را در راستای کمک به ارتقاء اقتصاد و مدیریت شهری به کار گرفت.

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه عموما بیشتر انرژی در شهرها مصرف می شوند و در واقع شهرها منبع اصلی مصرف انرژی های فسیلی و غیر فسیلی می باشند، گفت: با توجه به اینکه یکی از زمینه های مهم مطرح در بسته خروج از رکود، طرح های صرفه جویی انرژی و ایجاد تحرک در بخش صرفه جویی انرژی، کاهش اتلاف و بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از بخش های پیشران اقتصادی با بیشترین رابطه پسینی و پیشینی با سایر بخش های اقتصادی است، لذا می‌توان از ظرفیت های این بسته ها در سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی انرژی در شهرها استفاده نمود.

وی به موضوع آلودگی های زیست محیطی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه های  مطرح در مباحث شهری، بحث آلودگی های زیست محیطی شامل آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه، آلودگی ناشی از فعالیت صنایع و بنگاه های اقتصادی، آلودگی ضایعات شهری و بحث انتشار گازهای گلخانه ای می باشد به طوری  مطابق بررسی مراکز تحقیقاتی شهری، شهرها بزرگترین تولیدکنندگان ضایعات در جهان هستند. از سوی دیگر مطابق آمار شهرها مسئول تولید 80 درصد گازهای گلخانه ای منتشر شده می باشند. با توجه به رشد روزافزون شهرنشینی در جهان و اهمیت اثرگذاری آلودگی های زیست محیطی بر زندگی شهروندی، لازم است در این خصوص تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این زمینه توضیح داد: طرح هایی چون توسعه فضای سبز شهری، توسعه بکارگیری فیلترهای کاهنده آلودگی، توسعه بازیافت شهری، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، گسترش حمل و نقل پاک، پروژه های تحقیق و توسعه در موضوع کاهش آلودگی های زیست محیطی و ... از جمله طرح هایی هستند که می‌توانند در قالب بسته خروج از رکود تأمین مالی شده و علاوه بر اثرات مثبت در ایجاد محیط زیست پاک شهری، کمک های شایانی در خروج از رکود و بکارگیری ظرفیت های اقتصادی در کشور داشته باشند.

وی به زیرساخت های فناورانه شهری نیز اشاره کرد و افزود: از بعد از توسعه چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از این فناوری در ابعاد جهانی، این نگرش ایجاد شد که می توان از این فناوری در راستای بهبود کیفیت زندگی شهری و ارتقاء مدیریت شهری و به عبارت دقیق تر ایجاد شهر هوشمند و نیز مدیریت شهری هوشمند بهره برد. این فناوری با عناصر سرعت، دقت، ارزانی و پاک بودن می تواند خدمات بسیاری به شهرها و شهروندان داشته باشد و در حال حاضر به یکی از ضروریات در حوزه مدیریت و زندگی شهری تبدیل شده است. مطابق آمار در سال 2013، 143 پروژه شهر هوشمند در جهان در حال انجام بوده است که در آمریکای شمالی(35مورد)، آمریکای جنوبی(11مورد)، آفریقا و خاورمیانه(10مورد)، اروپا(47مورد) و آسیا(40مورد) واقع شده اند.

طباطبایی در پایان گفت: با توجه به هزینه بر بودن پروژه های هوشمندسازی شهرها و نیز ظرفیت هایی که در بسته های خروج از رکود برای تحریک تقاضا، توسعه زیرساخت ها و نیز رفع موانع و ایجاد فرآیندهای تسهیل کننده برای تولید دیده شده است، می توان ظرفیت های این بسته های سیاستی را در هوشمندسازی شهرها مورد استفاده قرار داد.

منبع : ایلنا

تاریخ انتشار : 94/09/01

شماره خبر : 322947

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟