دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

عوامل ورود به هسته سخت تورم عوامل ورود به هسته سخت تورم

عوامل ورود به هسته سخت تورم

۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۸/۱۰
اقتصاد
شماره خبر: ۴۸۳۵۱۷

یک کارشناس اقتصادی در خصوص عملکرد دولت در زمینه کاهش تورم گفت: بیشتر فعالیت‌های دولت در حوزه کاهش تورم مرتبط با انضباط مالی بوده که خوشبختانه این مساله موجب شده است تا پوسته تورم شکاف بردارد و تورم 40 درصدی سال 1391 به حدود 15 درصد در وضعیت کنونی برسد.

طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه مسئولان اقتصادی دولت نیز معتقد هستند به هسته سخت تورم رسیده‌ اند و از این پس باید برنامه راهبردی ویژه ای را اتخاد کنند، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که عوامل موثر بر تورم در دو حوزه سطحی و نهادی تقسیم می شوند.

این کارشناس مسایل اقتصادی در این خصوص توضیح داد: برخی از دلایل تورم به مسایل ساده و زودگذر مانند انتظارات تورمی باز می‌گردد، اما برخی عوامل نیز مرتبط با ساختار کلان اقتصادی کشور هستند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه کنترل پایه پولی، افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از جبران کسری بودجه دولت با تکیه بر درآمدهای نفتی و استقراض از سیستم بانکی سه عامل ویژه در ورود به هسته سخت تورم به حساب می آید، خاطرنشان کرد: البته در راستای دست یابی به این اهداف نیازمند یک بازمهندسی در ساختار اقتصادی کشور هستیم که مستلزم تعامل و همکاری هر سه قوه است.

طباطبایی با اشاره به اینکه اکنون پیش نویس برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و این موضوع می تواند یک فرصت بزرگ جهت اصلاح ساختار کلان اقتصادی کشور محسوب شود افزود: بدون شک با همراهی دولت و مجلس می‌توانیم کلیات این تحول اقتصادی بزرگ را در برنامه ششم تدوین کرد.

منبع : ایسنا

کد خبر: 94040804699

تاریخ انتشار : 08/04/94

نویسنده : سید محسن طباطبایی مزدآبادی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟