دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

كسب و كارهای كوچك و متوسط فاقد چشم‌انداز بلند مدت كسب و كارهای كوچك و متوسط فاقد چشم‌انداز بلند مدت

كسب و كارهای كوچك و متوسط فاقد چشم‌انداز بلند مدت

۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۴/۸
اقتصاد
شماره خبر: -۳۵۶۱۳۵۶

دکتر محسن طباطبایی مزد آبادی: متاسفانه كسب و كارهای كوچك و متوسط در كشور فاقد یك چشم‌انداز بلندت مدت هستند.

«دکتر سید محسن طباطبایی مزد آبادی» در برنامه كارخانه رادیو اقتصاد افزود: شوربختانه داده‌های آماری خوبی بصورت جامع در حوزه كسب و كارهای كوچك و متوسط در كشور وجود ندارد.

وی اظهارداشت: آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد كه كسب و كارهای كوچك و متوسط در كشور از یك برنامه هدفمند و توسعه‌ای به عبارت دیگر از یك چشم‌انداز بلندت مدت برخوردار نیستند.

این كارشناس اقتصادی گفت: كسب و كارهای كوچك و متوسط نسبت به مشاغل كلان و بزرگ در مقیاس جهانی مانور زیادی برای ایفای نقش، تحول آفرینی و حتی رفتن به سمت دانش بنیان شدن دارند.

وی در ادامه ضمن پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه چه موانعی در پیشروی كسب و كارهای كوچك و متوسط در كشور وجود دارد، افزود: متاسفانه حمایت‌های مالی غیر هدفمند از این نوع كسب و كارها در مملكت می‌شود.

طباطبایی مزد آبادی اظهارداشت: این موضوع به توسعه كسب و كارهای كوچك ومتوسط به شدت آسیب می‌زند.

وی عنوان كرد: مدیریت ضعیف، فساد، آموزش ناكافی، كمبود تجربه، وجود زیر ساخت‌های ضعیف، تقاضای كم محصولات، سودهای ناكافی، نبود داده‌های آماری بصورت جامع و فقدان چشم‌انداز بلندت مدت از دیگر مشكلات كسب و كار‌های كوچك و متوسط در كشور است.

این كارشناس اقتصادی گفت: كسب و كارهای كوچك و متوسط به دلیل عدم برخورداری از چشم‌انداز بلند مدت متكی به وضعیت روز بازاربوده چون متكی به وضعیت روز بازارهستند به مراتب آسیب پذیر‌ترند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینكه به نظر حضرتعالی برای تقویت و رشد كسب و كارهای كوچك و متوسط در كشور كدام یك از موارد از قبیل كاهش مالیات، افزایش تسهیلات بانكی، حذف قوانین دست و پاگیر، تسهیل صدور مجوزها و ایجاد ثبات در اقتصاد كلان موثرتر است، افزود: تمامی این مولفه‌ها تاثیرگذار است.

وی اظهارداشت: منتها باید پذیرفت كه چون عمده منابع مردم در اختیار بانك هاست؛ حمایت بانك‌ها، تسهیلات كم بهره و به نوعی می‌توان گفت تسهیلات متناسب با وضعیت و شاخص‌های بازار از كسب و كارها اخذ شود یعنی زمانی كه تسهیلات به صاحبان كسب و كار پرداخت می‌شود در پرداخت اقساط و نوع قراردادی كه می‌خواهند ببنند وضعیت بازار را در نظر گیرند.

طباطبایی مزدآبادی تصریح كرد: متاسفانه در جریان كرونا خیلی از كسب و كارهای خرد و متوسط نسبت به كسب و كارهای بزرگ بیشتر دچار آسیب پذیری شدند.

وی ادامه داد: تسهیلات كم بهره، كاربردی و متناسب با شرایط بازار می‌تواند در میزان كسب و كارهای كوچك و متوسط یا به عبارتی بر شرایط بازار تاثیر گذار باشد.


منبع: رادیو اقتصاد

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟