دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

لزوم گذر از شهرداری خدماتی به مدیریت شهری کارآفرین لزوم گذر از شهرداری خدماتی به مدیریت شهری کارآفرین

لزوم گذر از شهرداری خدماتی به مدیریت شهری کارآفرین

۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۸
اقتصاد
شماره خبر: -۱۲۳۱۱۲۳

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ضرورت دارد تا نوع نگاه به مدیریت شهری کشور از یک نهاد خدماتی به یک نهاد پویا و خلاق تغییر کند، افزود: کارآفرینی شهری تنها راه مطمئن برای رفع نیازهای جمعیت پرشمار و متراکم شهرهاست

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت، با اشاره به اینکه جهان 201 میلیون بیکار دارد و قریب به 1.5 میلیارد نفر شغل آسیب‌پذیر دارند، افزود: این شرایط در کشورهای در حال‌ توسعه وخیم‌ تر است و 80 درصد شاغلان در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارند.

دکتر طباطبایی با تأکید بر اینکه با این وصف یکی از نهادهایی که می‌تواند فعالانه در این زمینه ایفای نقش کند مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: عبور از مدیریت شهری قدیمی به عنوانی نهادی که صرفاً ارائه‌دهنده خدمات به سازمانی خلاق و کارآفرین، پارادایم نوینی است که توسط بسیاری از حکومت‌های محلی در سراسر جهان دنبال می‌شود.

مدرس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه ورود به کارآفرینی و ایفای نقش در صنعت نوآوری باتوجه به ماهیت تغییرات اقتصادی اجتماعی جهان اکنون یک ضرورت و نیاز واقعی است، ادامه داد: کارآفرینی شهری تنها راه مطمئن برای رفع نیازهای جمعیت پرشمار و متراکم شهرهاست که از طریق نوآوری به تولید خدمات و محصولات جدید مورد نیاز جوامع شهری منتج شده و اشتغال شهری را ممکن می‌سازد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید با اینکه این کار در ابتدا نیازمند بازتعریف جایگاه و نقش دولت‌های محلی و شهرداری‌هاست، افزود: این نهاد باید به‌عنوان یک تسهیل گر و تسریع‌کننده از تحولات و نوآوری‌ها حمایت کرده و نیروی کار را توسعه دهند و از آنجایی‌ که نسبت به دولت‌ها ارتباط مستقیم‌تر و نزدیک‌تری با مردم‌دارند، فرهنگ کارآفرینی را ارتقا بخشد و فضای مناسب و قابل‌اطمینان را برای سرمایه‌گذاری شهروندان فراهم کنند.

دکتر طباطبایی ادامه داد: شهرداری‌ها می‌توانند مهارت‌های لازم را در ارتباط با فروش کالا و خدمات در منزل و به‌ طورکلی کسب‌وکار در منزل به شهروندان ارائه دهند و از این طریق هم‌سطح زندگی شهروندان را بالا ببرند و هم درآمد سرشاری را کسب کنند.

 وی یادآور شد: برای نمونه می‌توان به موضوع مدیریت پسماند از گردآوری تا بازیافت و بازتولید آن‌ها اشاره کرد که هم می‌تواند با راهبری شهرداری به ایجاد شغل در شهر بیانجامد و هم به خلق درآمد و ثروت برای مدیریت شهری منجر شود.

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بابیان اینکه همان‌طور که شهری با اقتصاد ضعیف و مردم بیکار و کم‌درآمد مسائل و معضلات بسیاری را برای مدیریت شهری به همراه دارد شهری کارآفرینی اداره آن بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است، گفت: شهروند با درآمد مکفی در پرداخت هر نوع عوارض خدمات مشکلی نخواهد داشت و این پرداخت بهای خدمات به دنبال خود خدمات بهتر و باکیفیت‌تر را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: ایجاد شغل و بالا بردن سطح درآمد شهروندان و رشد اقتصادی شهر باید در کانون تمرکز و در محوریت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهر قرار بگیرد.

منبع : شهرنوشت

تاریخ انتشار : 1396/12/02

شماره خبر : 123121

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟