دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

نیاز ۸ تریلیون دلاری آسیایی ها برای تامین زیرساختها نیاز ۸ تریلیون دلاری آسیایی ها برای تامین زیرساختها

نیاز ۸ تریلیون دلاری آسیایی ها برای تامین زیرساختها

۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۶/۲۰
اقتصاد
شماره خبر: ۶۵۹۳۵

خبرگزاری مهر : احیای طرح جاده ابریشم می تواند نیاز ۸ تریلیون دلاری کشورهای آسیایی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها را فراهم کند.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت جاده ابریشم در ایران گفت: این مسیر تجاری از دیرباز بسیاری از تمدن های کهن و بزرگ را به یک دیگر مرتبط ساخته است و امروز نیز احیای این مسیر با رویکرد اقتصادی فرهنگی می تواند در توسعه و تحکیم توسعه جهانی موثر باشد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه امروز مقوله توسعه با توجه به رشد همگرایی های منطقه ای و فرامنطقه ای به یک امر بین الدولی تبدیل شده است، گفت: امروز تقویت هم افزایی ها می تواند هم فرایند توسعه را تسریع کند و هم دوام و بقای آن را تضمین کند.

 مدرس دانشگاه خوازرمی پروژه احیای جاده ابریشیم را یکی از مثال های خوب همگرایی منطقه ای و فرامنطقه ای عنوان کرد و گفت: نگاهی به اسناد بالادستی به ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز نشان می دهد ما باید به سمت تحکیم پیوندهای اقتصادی با همسایگان پیش برویم به نحوی که در بند ۴ از ماده ۱۰ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در راستای حمایت از صادرات کالا بر « تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه» تاکید شده است.

وی با اشاره به طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم که در سال ۲۰۱۳ از سوی چینی ها مطرح شده است ، گفت: پوشش دادن بیش از ۳ میلیارد نفر و همچنین ۵۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت جغرافیایی می تواند به عنوان بستری بزرگ برای رشد اقتصادی کشورهای عضو باشد و  نیاز ۸ تریلیون دلاری  کشورهای آسیایی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها را فراهم کند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران احیای کریدور شرق به غرب جاده ابریشم را فرصت مناسبی برای توسعه شهری در ایران نیز دانست و گفت: از دیرباز شهرهای که در مسیر جاده ابریشم بوده اند  رشد مطلوب تری از دیگر نقاط داشته اند و امروز نیز در جنبه هایی مثل جذب سرمایه خارجی، توسعه گردشگری ، تقویت دیپلماسی شهری و ... احیای این کریدور می تواند  مثمر ثمر باشد.

طباطبایی با بیان اینکه  شهرهای مسیر جاده ابریشم دارای پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری در بیشتر حوزه‎ها هستند، ادامه داد: از سوی دیگر شهرهای میلیونی در کشورهای ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و سایر شهرهای منطقه اوراسیا، با کمبودهای بسیاری از جمله در حوزه مسکن و زیرساخت مواجه هستند که می تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه صادرات فنی و خدماتی کشورمان باشد.

منبع : خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار : 1395/06/14

شماره خبر : 3760411

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟