دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

پيشنهاد بسته 5 محوري خروج از رکود شهري پيشنهاد بسته 5 محوري خروج از رکود شهري

پيشنهاد بسته 5 محوري خروج از رکود شهري

۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
اقتصاد
شماره خبر: ۱۳۹۸۷

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به بی توجهی ها نسبت به وضعیت شهرها در وضعیت رکود اقتصادی گفت: به نظر زمان اجرایی سازی بسته خروج از رکود شهرها فرا رسیده است.

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با انتقاد از بی توجهی ها نسبت به وضعیت اقتصاد شهرها، گفت: متاسفانه برخی اقتصاد شهر را خلاصه در اقتصاد شهرداری ها می بینند در حالی که دانش اقتصاد شهری مدعی است شهرها می توانند به پیشران های اقتصاد جهانی تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه ارزیابی های دقیق نشان می دهد که ۴۶۸ شهر بزرگ در سطح جهانی بیش از ۶۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال ۲۰۳۰ در اختیار می گیرند، گفت: در همین وضعیت فعلی نیز بیش از ۷۰ درصد GDP جهان در اختیار شهرهاست.

رئیس دپارتمان اقتصاد شهری مجمع شهرداران آسیایی با اشاره به اینکه در رکود اقتصادی چند سال اخیر که همچنان ادامه دارد کمترین توجه به اقتصاد شهری شده است و همین عامل نیز باعث گشته تا حتی چرخه مالی مدیریت شهری نیز لنگ بزند، گفت: شهرها هم از بحران های اقتصادی متاثر می شوند و هم حتی می توانند مولد بحران باشند گواینکه در سال ۲۰۰۸ نیز بزرگترین رکود مالی بعد از جنگ از یک موضوع شهری یعنی بازار املاک آغاز شد.  

دکتر طباطبایی گفت: همین بحران شهری باعث شد تا فقر در شهرهای مهم ایالات متحده تا ۴ درصد از قبل افزایش پیدا کند و ۶.۵ میلیون مصادره اموال و سلب مالکیت تنها بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ روی دهد.  

این استاد دانشگاه مهمترین تاثیر رکود بر اقتصاد شهرها را کاهش درآمدهای شهرداری ها عنوان کرد و گفت: حتی برای شهرهایی مانند نیویورک، فرانکفورت و لندن نیز بحران ها خطرزا هستند به نحوی که در رکود بزرگ بسیاری از شهرداری های مهم اروپایی پس اندازهای خود را از دست دادند.  

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در شرایط رکود اقتصادی با هدف کاهش تاثیر و آسیب پذیری کمتر اقدام به طراحی بسته های خروج از رکود می کنند که اغلب باهماهنگی دولت مرکزی و کمک مالی اجرا می شود، افزود:  به عنوان مثال در بحبوحه بحران بزرگ سال ۲۰۰۸ شهردار نیویورک لایحه ریکاوری مالی را ارائه کرد که به شهروندان از طریق آنلاین این امکان را می داد که چگونگی هزینه شدن دلارهای محرک اقتصاد این شهر را رصد  و پیگیری کنند و یا در اسپانیا دولت مرکزی در مادرید منابع لازم را برای دولت محلی فراهم کرد که زیرساختهای اساسی شهر را توسعه داده و بازسازی کند.  

این متخصص مباحث اقتصادی شهری همچنین ادامه داد: در فرانسه دولت بسته سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلاری را ارائه کرد، در ژاپن رئیس دولت بسته  ۵۱ میلیارد دلاری را برای خروج از رکود ارائه داد و در چین رئیس جمهور «هو جین تائو» بسته ۵۸۶ میلیارد دلاری را ارائه داد که به شهرهای بزرگ چین اختصاص پیدا می کرد.  

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه علی رغم افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت اقتصاد کشور همچنان درگیر رکود است، گفت: هم اکنون زمان تدوین یک بسته خروج از رکود با رویکرد جامع فرا رسیده باشد به نحوی که بتواند موجبات تحریک اقتصاد کلانشهرها من جمله تهران را فراهم آورد چرا که واقعیت اینست که بسیاری از کلانشهرهای کشور در زمینه تامین مالی زیرساختها و حفظ و نگهداشت آنها با مشکلات بسیاری مواجه اند.

رئیس دپارتمان اقتصاد شهری مجمع شهرداران آسیایی در این خصوص توضیح داد: این بسته باید در نگاه اول موجب افزایش درآمدهای پایدار شهرداری ها باشد اما متاسفانه با توجه به مصوبه برنامه ششم این عمل در حال معکوس شدن است!

وی حمایت از کسب و کارهای خرد شهری، کاهش مصارف انرژی، رونق بازار مسکن و توسعه شهر هوشمند را از مولفه های دیگر بسته پیشنهادی خروج از رکود شهرها عنوان کرد و گفت: انتظار از دولت یازدهم این بود که برای تدوین این بسته وارد فاز عملیاتی شود اما به نظر می رسد  باید تدوین این بسته را از مجلس شورای اسلامی و اجرای آن را از دولت بعد طلب کنیم.

دکتر طباطبایی در پایان گفت: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران آمادگی دارد مطالعات خود در این خصوص و پیش نویس بسته پیشنهادی را با حمایت دولت و شهرداری ها تدوین کند.

 

منبع : خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار : 1395/10/29

شماره خبر : 3880843

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟