دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

اقتصاد مقاومتي؛ دفاعي مقدس در جبهه اقتصادي اقتصاد مقاومتي؛ دفاعي مقدس در جبهه اقتصادي

اقتصاد مقاومتي؛ دفاعي مقدس در جبهه اقتصادي

۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۸/۱۲
یادداشت
شماره خبر: ۴۳۳۵۶۷

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به بهانه‌هاي متفاوت، جمهوري اسلامي ايران همواره از سوي قدرت‌هاي استكباري در زمينه‌هاي مختلف مورد تهاجم قرار گرفته است. يكي از مهم‌ترين زمينه‌هاي اين تهاجم، جنگ تحميلي بود كه به طور مستقيم توسط عراق راهبري و به طور غيرمستقيم از سوي چندين كشور ديگر حمايت مالي، نظامي و سياسي مي‌شد و هزينه‌هاي متعددي را براي كشور در پي داشت.
از مهم‌ترين اين هزينه‌ها مي‌توان به شيوع آسيب‌هاي اجتماعي، آسيب‌هاي اقتصادي، آسيب‌هاي رواني و آسيب‌هاي فرهنگي در دوران جنگ و پس از آن اشاره كرد كه اغلب اين آسيب‌ها در بستر شهر‌ها بر كشور تحميل مي‌شد. با اين حال مهم‌ترين آسيبي كه در جريان جنگ تحميلي بر كشور به خصوص شهرها وارد آمد، آسيب‌هاي اقتصادي بود كه خود در برخي موارد زمينه كافي براي بروز ساير آسيب‌ها را نيز فراهم مي‌كرد.
در واقع جنگ ايران و عراق بر حسب مقياس انهدام و پيامد اثرات اقتصادي آن، به عنوان يكي از مخرب‌ترين مناقشات در سال‏هاي پاياني قرن بيستم دسته‏‌بندي مي‌شود. بمباران مناطق مسكوني، نابودي بسياري از مراكز اقتصادي، خودداري مشتريان از خريد نفت ايران، حمله به مناطق صنعتي و بمباران كارخانه‌ها - در مدت جنگ، حدود 6 درصد حملات دشمن متوجه مناطق صنعتي كشور بود- حمله به مناطق كشاورزي و دامداري، بيكاري و تورم، عدم سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در زمينه‌هاي عمراني و زيربنايي و رشد مشاغل كاذب ضربات شديدي را به اقتصاد ايران وارد كرد و باعث شد كشور توانايي خود را در جهت ايجاد امكانات و تداوم رشد اقتصادي تا اندازه زيادي از دست بدهد. اما همه اقدامات دشمنان نظام از جمله كودتا، جنگ، ترور، تهاجم فرهنگي، حمله نظامي به هواپيماها و كشتي‌هاي ايراني، تجهيز نظامي- فني- فكري منافقين، ورود مستقيم در ماجراي صحراي طبس و. . . ، به دليل استحكام پيوند مردم و ولايت با شكست مواجه شد.
اما آنچه امروز به وضوح مشاهده مي‌شود، تمركز و تلاش دشمنان در ضربه زدن به ساختار‌هاي اقتصادي و تضعيف بنيان‌هاي اقتصادي ايران است. در واقع دشمنان نظام از ضعف‌هاي موجود در اقتصاد كشور به عنوان حربه‌اي جديد عليه نظام استفاده كرده و بحث تحريم‌هاي همه‌جانبه اقتصادي را پيگيري كردند و حجم تحريم‌ها را تا حدي به كشور تحميل كرده‌اند كه رهبر معظم انقلاب از اين استراتژي دشمنان، به جنگ اقتصادي تعبير نموده است.
پرواضح است هدف دشمن از راه‌اندازي اين جنگ اقتصادي، ايجاد نارضايتي در مردم به عنوان حاميان اصلي نظام با فشارهاي اقتصادي و افزايش نارضايتي‌هاي عمومي به خاطر گراني، بيكاري و كاهش رفاه، تضعيف بنيان‌هاي اقتصادي و سياسي و شكست الگوي جمهوري اسلامي در جهان به عنوان نظام كارآمد ديني است. در همين راستا رهبر معظم انقلاب با شناختي عالمانه و تدبيري حكيمانه، استراتژي دشمن را شناسايي و ايده اقتصاد مقاومتي را به عنوان تنها راه‌حل مقابله با اقدامات دشمن معرفي نمودند؛ راهبردي كه در كوتاه‌مدت مي‌تواند اقتصاد كشور را از گردنه خطرناك كنوني به سلامت عبور داده و در بلند‌مدت زمينه‌هاي تقويت و پيشرفت اقتصادي هر چه بيشتر كشور و رفع ضعف‌ها و تبديل شدن نظام اسلامي ايران به الگويي براي تمام كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان منطقه و جهان را فراهم آورد.
اما بايد در نظر داشت از الزامات تحقق اين الگوي اقتصادي، تبيين ابعاد مختلف و زواياي متنوع و پيدا و پنهان موضوع اقتصاد مقاومتي از سوي نخبگان و جامعه دانشگاهي كشور، در سطح شعار باقي نماندن اين الگو در بين مسئولان نظام در سطوح مختلف، آسيب‌شناسي نقاط ضعف و نقاط آسيب‌پذير اقتصاد ايران و ارائه راهبردهايي جهت تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور، مشاركت حداكثري مردم در مسائل اقتصادي و فرهنگي، الگوي اقتصاد مقاومتي، سنجش و پايش لحظه به لحظه، تقويت زيرساخت‌هاي توليد در كشور و توجه به توليدات دانش‌بنيان در كشور است كه اميد است با همدلي، همزباني و مشاركت مردم و مسئولان ذيل هدايت‌هاي مقام معظم رهبري گام‌هاي مهمي در تحقق اين الگوي اقتصادي كه تضمين‌كننده سلامت و عدم آسيب‌پذيري اقتصاد ملي خواهد بود، برداشته شود.

منبع : روزنامه جوان

شماره خبر : 742670

تاریخ انتشار : 94/07/07

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟