دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

بهارستان دهم و ریل‌گذاری اقتصادی بهارستان دهم و ریل‌گذاری اقتصادی

بهارستان دهم و ریل‌گذاری اقتصادی

۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
یادداشت
شماره خبر: ۲۸۸۷۱۲

روز جمعه، در سراسر کشور، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد.

بدون شك نمايندگاني كه با رأي بالا وارد بهارستان مي‌شوند هم عزم و اراده و هم شجاعت بيشتري براي دفاع از حقوق موكلين خود و انجام «كارهاي بزرگ» دارند.در اين ميان مهم‌ترين چالشي كه پيش روي مجلس دهم قرار دارد مسئله اقتصاد است! به تعبير مقام معظم رهبري مجلس ريل‌گذار حركت دولت است و بدون شك در زمينه اقتصادي نيز تصميمات نمايندگان مردم مي‌تواند در بهبود وضعيت اقتصادي كشور تأثيرگذار باشد. به‌نظر مي‌رسد مهم‌ترين چالش‌هايي كه امروز پيش روي مجلس دهم قرار دارد ركود، كاهش توان اقتصادي مردم و مسئله پساتحريم است.

اگرچه دولت در بسته سياستي خروج از ركود برنامه‌هاي متعددي را به اجرا گذاشت اما در عمل اين تصميمات تأثيرات چنداني براي رونق اقتصادي درپي نداشته است. البته اين نقد نيز وجود دارد كه در برخي از محورها مانند طرح خريد كالاي ايراني عملا اين سياست‌ها به حالت اجرايي نرسيدند. در اين شرايط و با توجه به پايين بودن قيمت نفت احتمالا سال آتي نيز كشور درگير مسئله ركود است و ضرورت دارد تا مجلس دهم با استفاده از ظرفيت نخبه‌هاي خود، راهكارهايي براي حل و فصل اين موضوع درنظر بگيرد.

از سوي ديگر بايد درنظر داشته باشيم كه به‌دليل شرايط ركودي، توان مردم و فعالان اقتصادي كاهش يافته است و لذا برنامه‌هاي مدوني براي حمايت از اقشار ضعيف و همچنين توليدكنندگان داخلي بايد درنظر گرفته شود. مجلس مي‌تواند با ورود جدي به مسئله قطع يارانه ثروتمندان، مبارزه با فرار مالياتي دلالان، اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت به بخش‌هاي توليدي و... گام‌هاي مثبت و مؤثري در كمك به وضعيت اقتصادي كشور بردارد.

ضمن آنكه بدون شك پساتحريم فرصت‌ها و تهديدات ويژه‌اي را درپيش‌روي اقتصاد ايران پديد آورده است. از يك سو بسترسازي تقنيني ورود سرمايه‌گذار خارجي براي توليد صادرات‌محور مي‌تواند يك گزينه مهم باشد و از سوي ديگر ممانعت براي عقد قراردادهايي كه به تضعيف توان داخلي و گرايش مردم به كالاهاي مصرفي خارجي منجرمي‌شود بايد در اولويت سياستگذاري‌هاي مجلس دهم باشد.

و از همه مهم‌تر آنكه اقتصاد ايران دچار بيماري‌هاي مزمني است كه سال‌ها تنها با سياست‌هاي مقطعي تسكين داده شده و برنامه‌هاي اصولي و مدوني براي حل و فصل آنها ارائه نشده است. اصلاح ساختار نظام بانكي، بهبود شاخص‌هاي فضاي كسب و كار، مبارزه با فساد و رانت‌هاي اقتصادي، شفافيت آماري، ثبات در تصميم‌گيري‌ها و... همه ازجمله عواملي است كه نيازمند عزم جدي قوا و كار عميق و كارشناسي است. بدون شك مجلس دهم كه متكي بر حمايت گسترده مردمي است مي‌تواند اين كارهاي بزرگ را به‌سامان برساند.

منبع : روزنامه همشهری

تاریخ انتشار : 1394/12/08

شماره خبر : 326531

نویسنده : سید محسن طباطبایی‌مزدآبادی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟