دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

تأثير حذف تحريم بر عملکرد شبکه بانکي تأثير حذف تحريم بر عملکرد شبکه بانکي

تأثير حذف تحريم بر عملکرد شبکه بانکي

۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۸/۱۰
یادداشت
شماره خبر: ۴۷۲۵۲۸

موج - يک کارشناسي اقتصادي با اشاره به آثار حذف تحريم بر عملکرد شبکه بانکي گفت: ايران به الگوي اقتصاد مقاومتي در فضاي پساتحريم نيازمند است.
به گزارش خبرگزاري موج، سيدمحسن طباطبايي مزدآبادي در نشست جمعــيت يــادگاران اسوه‌هاي ايثــار با اشاره به اعلام جمع بندي مذاکرات ايران و گروه 1+5، گفت: هنوز نمي‌توان جمع بندي دقيقي در خصوص فحواي اين تفاهم داشت اما به هر تقدير يک گام مطلوب در ديپلماسي بين المللي ايران برداشته شده است.
وي با تأکيد بر آنکه بدون شک در صورتي که توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 به طور قطعي منعقد شود، اقتصاد ايران به فرصت‌هاي جديدي دست پيدا خواهد کرد، افزود: البته تثبيت بيشتر جايگاه اقتصاد ايران در عرصه بين المللي يک فرايند زمان بر است اما با توجه به احتمال لغو کليه تحريم‌ها بدون شک فضاي تبادلات تجاري ايران گسترده تر خواهد شد.
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با تاکيد بر اين که يکي از مفاد مهم جمع بندي مذاکرات ايران و گروه 1+5 لغو تحريم‌هاي بانکي است، افزود: در طول مدت زمان تحريم، بخشي از شبکه بانکي کشور ارتباط خود را با سوئيفت از دست داده بود که همين محدوديت، تجارت خارجي ايران را نيز با سختي مواجه ساخته و عملاً هزينه نقل و انتقال بانکي افزايش پيدا کرده بود.
اين کارشناس مسائل اقتصادي با تأکيد بر آنکه اگر غرب به مفاد تعهدات خود به ايران نسبت به لغو تحريم‌ها پايبند باشد شبکه پولي و بانکي مي‌تواند حتي به جايگاه بهتر از گذشته خود بازگردد، يادآور شد: با اين حال بخش عمده اي از مشکلات نيازمند اصلاحات ساختاري، نهادي و مديريتي است و لغو تحريم‌ها نيز تأثير خاصي بر آن‌ها نمي‌گذارد.
طباطبايي با اشاره به اين که هنوز پيوند جامعي ميان شبکه بانکي کشور و فضاي توليد شکل نگرفته است، افزود: خوشبختانه هم اکنون اجراي مدل بانکداري بدون ربا در کشور به سطح مطلوبي رسيده اما همچنان در حوزه بانکداري اسلامي ما نيازمند يک بازنگري در شبکه بانکي کشور با اجراي مدل موفق هستيم و لذا مي‌توان ادعا کرد در فضاي پساتحريم نيز تنها نسخه اقتصاد مقاومتي مي‌تواند حلال مشکلات اقتصادي باشد.
مدير مسوول فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري در پايان بر ضرورت حمايت بيش از پيش شبکه بانکي کشور از ايثارگران اشاره کرد و گفت: هم اکنون شبکه بانکي کشور از ظرفيت ايثارگران استفاده مي‌کند که اين موضوع به ارتقاي معنوي و اخلاق حرفه اي در شبکه بانکي مي‌افزايد.

منبع : خبرگزاری موج

کد خبر: --

تاریخ انتشار: 94/04/24

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟