دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

تكدي گري انعكاس محرومیت ۹۶ درصدی ها تكدي گري انعكاس محرومیت ۹۶ درصدی ها

تكدي گري انعكاس محرومیت ۹۶ درصدی ها

۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۲/۱۹
یادداشت
شماره خبر: -۲۲۱۰۲۲

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در یادداشتی آورده است: تكدي گري می تواند انعكاس توزيع ناعادلانه امكانات و ثروت در جامعه و فرياد دهكهاي پايين جامعه باشد، فريادي كه هرگز شنيده نشده و كسي هم قصد شنيدن آنرا ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، تكدي گري يا گدايي يك از آسيب هاي اجتماعي  است كه تقريبا در تمامي جوامع مشاهده مي گردد و داراي ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي، روان شناختي و حتي سياسي است. اما قبل از هر چيز و در درجه اول تكدي گري يك زخم عميق و عفونت كرده اجتماعي است كه باعث زشت شدن چهره جامعه گرديده و از لحاظ روان شناختي ديدن چنين صحنه هايي باعث ناراحتي در بيننده و ايجاد رفتار در يك پيوستار از كمك كردن تا بي اعتنايي محض  مي گردد.

 عابراني كه صبح زود به قصد شروع یک روز خوب از خانه خارج مي شوند  با ديدن اين افراد از نظر روحي دچار سرخوردگي شده و مقدار زيادي از انرژي مثبت خود را با انرژي منفي كه دريافت مي كنند تعويض مي كنند و مسلما در طول روز بازدهي لازم را نخواهند داشت.

  تكدي گري نه تنها خود يك مشكل است بلكه زمينه ساز بسياري از مشكلات و آسيبهاي ديگر نيز مي باشد. الگوبرداري نادرست از رفتار همتايان، تجاوز و سوء استفاده جنسي، اعتياد و گرايش به مصرف سيگار و  موادمخدر، ابتلا به بيماري هاي عفوني( ايدز و هپاتيت)، فروش مواد مخدر، روسپيگري،  دزدي و غيره از جمله آسيبهاي مرتبط با تكدي گري است.

   دلايل مختلفي اعم از فقر، اختلافات خانوادگي، از هم پاشيدگي خانواده،  اعتياد ، مشكلات روان شناختي و مهم تر از همه نابرابري هاي اقتصادي- اجتماعي و تفاوتهاي طبقاتي براي اين آسيب اجتماعي مطرح شده است.  تكدي گري می تواند انعكاس توزيع ناعادلانه امكانات و ثروت در جامعه و فرياد دهكهاي پايين جامعه باشد، فريادي  كه هرگز شنيده نشده و كسي هم قصد شنيدن آنرا ندارد.

  تكدي گري نماد واقعيت دروني مدينه فاضله اي است كه دهكهاي بالاي جامعه در ذهن خود ساخته اند، نه آنگونه كه توصيفش مي كنند بلكه آنگونه كه وجود دارد!   

 آنچه که مسلم است این است که تکدی گریی در برنامه ریزی طراحان شهری جایگاه چندان مهمی ندارد و برنامه ریزان شهری این مهم را مورد غفلت قرار داده اند، غفلتی که بدون شک ضررهای زیادی را به جامعه متحمل خواهد کرد. به عنوان مثال می توان به آسیب های تکدی گری و وجود متکدیان  به عنوان یکی از معضلات صنعت توریسم اشاره کرد صنعتی که بسیار سود آور و ارزآور است اما هیچ کس دوست ندارد از شهری بازدید کند که مردمان آن گدایان باشند.

  بنابراین می طلبد که برنامه ریزان نگاهی جامع به پدیده تکدی گری داشته باشند و به جای مُسکن های زودگذری مانند جمع آوری متکدیان از سطح شهر که خیلی زود باز می گردند  برنامه ای مدون برای سامان دهی آنها داشته باشند  و  اقدام موثر در اين زمينه صورت گیرد. اقدام جهت ساماندهي و ايجاد شغل براي متكديان در قالب يك برنامه منطم و كارشناسي شده مي تواند گامي موثر برای این آسیب اجتماعی باشد.

 به طور خلاصه اصلی ترین راهکارهایی که در این زمینه می تواند موثر واقع شود افزایش حمایت های دولتی  از خانواده های کم بضاعت، ترویج کارآفرینی و مهارت آموزی در حاشیه شهرها،  هدایت افکار عمومی برای کمک هدفمند به مراکز حمایتی و عدم پرداخت مستقیم به متکدیان، تقویت گشت های اجتماعی  و مقابله با سوداگرانی است که باندهای تکدی گری به راه انداخته اند.

 

منبع : خبرگزاری دانشجو

تاریخ انتشار : 1396/02/17

شماره خبر : 604149

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟