دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

راهی برای خلاصی از تراکم و ترافیک راهی برای خلاصی از تراکم و ترافیک

راهی برای خلاصی از تراکم و ترافیک

۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۸/۱۱
یادداشت
شماره خبر: ۴۶۳۵۳۷

هوشمندسازی شهرها امروزه به یک دغدغه در سرتاسر جهان تبدیل شده است و تقریبا اکثر کشورها برای مقابله با چالش های شهرنشینی اقدام به توسعه پروژه شهرهای هوشمند کرده اند.
شهرهوشمند به معنای بهره برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای بهبود کارکردهای شهری است، این وضعیت می تواند برای مسائلی مانند فقر ، محرومیت اجتماعی و آسیب‌های زیست محیطی نیز راه حل ارائه دهد. برخی از شهرها در نقاط مختلف جهان گام‌های مهمی در زمینه هوشمندسازی انجام داده اند، که می تواند الگوی برای مدیریت شهری در ایران باشد، خوشبختانه در تهران و مشهد اقدامات مناسبی در زمینه توسعه شهر هوشمند عملیاتی شده است.
ما برای دستیابی به افق توسعه شهر هوشمند در کلانشهرهای خودمان می‌توانیم از تجارب موفق در این عرصه استفاده کنیم، یکی از شهرهای پیشرو در زمینه هوشمندسازی سئول پایتخت کره جنوبی است که پس از میزبانی المپیک، جام جهانی و نشست گروه جی20 عملا به یک شهر جهانی تبدیل شده است.
وین جزء معدود شهرهایی است که به پروتکل مشارکت فعال مردم در توسعه شهر عمل می‌کند، در زمینه کیفیت زندگی و زندگی هوشمند بر مبنای طبقه بندی موسسه مرسر که یک رتبه‌بندی بسیار قوی و بر مبنای شاخص‌های مختلف و متنوعی از جمله آموزش، سلامت، میزان جرم و خشونت، مسکن، آب و هوا و... انجام شده است، که وین نه تنها دراروپا بلکه در بین 221 شهر جهان در صدر قرار دارد.
براساس برآوردی که صورت گرفته بخش عمده‌ نارضایتی عمومی در ایران هنوز به سیستم بوروکراسی و خدمات اداری برمی‌گردد. تحقیق شماری از استادان ارتباطات حاکی از این است که در تهران بیش از 40 درصد از تردد شهروندان برای گرفتن خدمات اداری است و در این میان راهی جز روی آوردن به طرح‌های مدرنی مثل شهر هوشمند نیست این طرح نه تنها به نارضایتی شهروندان از نظام اداری پایان می‌دهد بلکه به گفته استادان ارتباطات معضل بزرگ پایتخت‌نشینی و ترافیک را برطرف می‌کند.

منبع : روزنامه ایران

تاریخ انتشار: 94/05/27

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟