دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

شهرداریها و اقدامات مقابله با کرونا شهرداریها و اقدامات مقابله با کرونا

شهرداریها و اقدامات مقابله با کرونا

۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۷/۱۰
یادداشت
شماره خبر: -۲۱۶۱۲۱۶

شرایط پاندمیک و اپیدمیک دشمن شهر و شهرنشینی هستندT آنها فضاهای عمومی را که مشخصه سرزندگی و حیات شهری است به عنوان کمین گاه انتخاب می کنند و جمعیت متراکم را بهترین طعمه خود در نظر می گیرند با شیوع کرونا شهرها در اقصی نقاط جهان اجتماعات خود از بازیها و مسابقات ورزشی گرفته تا اماکن و مراسمات مذهبی و سنتی را لغو کردند. در سراسر جهان در کشورهای درگیر با ویروس کرونا، دولتهای محلی همپای دولتهای مرکزی به مقابله با کرونا پرداخته اند. شهرداریها در اثر انتشار ویروس کرونا و بحرانی که در شهرها به وجود آمده بسیاری از منابع درآمدی خود را از دست داده اند توقف کسب و کارها، بیکار شدن مردم و به تعویق افتادن پرداخت مالیاتها و عوارض و تاخیر در پرداخت قبوض بار سنگینی بر دوش دولتهای محلی گذاشته است به همین دلیل به عنوان مثال در ایالات متحده پس از آنکه سنا بسته محرک 2 تریلیون دلاری را برای مقابله با کرونا ارائه داد، 150میلیارد دلار آن برای کمک به دولتهای محلی اختصاص یافت. شهرداریها نسبت به دولتهای مرکزی آزادی عمل کمتری برای جبران کسری بودجه دارند بنابراین کاهش منابع درآمدی آنها ممکن است مستقیما بر نحوه خدمات دهی آنها تاثیر بگذارد و اگر کمکهای دولت مرکزی نباشد ممکن است تا مدتها در بحران مالی فرو بروند. در ایالات متحده طبق پیش بینی ها در اثر شیوع کرونا 38 ایالت در میانه سال ناچار به بازنگری در بودجه و تعدیل آن خواهند بود. 

در شهر ونکور کانادا همین هفته بودجه سال 2020 توسط شورای شهر مورد بازنگری و تعدیل قرار گرفت و از همین الان کارگروهی را برای تدوین برنامه احیای اقتصادی تشکیل داده است شهردار ونکوور اعلام کرده که چانه زنی کافی را با دولت فدرال برای کاهش مالیاتها و تاخیر در پرداخت آنها انجام خواهد داد و سقف دریافت وام را با در نظر گرفتن بدترین سناریو برای شهرداری از 5 میلیون به 35میلیون دلار افزایش داد. در اقدامی دیگر شهرداری لندن برای قرنطینه کردن بی خانمانها و ایجاد فاصله اجتماعی تعداد صد اتاق از متل ها و مهمانسراها را به این امر اختصاص داده و بی خانمانان را از فضای شهر جمع کرده و در آنجا اسکان داده است. همچنین شهرداری سامانه ای را راه اندازی کرده که مردم از طریق آن هرگونه تجمع حتی چند نفری را گزارش می دهند و بلافاصله پلیس به شکایت آنها ترتیب اثر و تجمع کنندگان را جریمه سنگین می کند. در هلسینکی پایتخت فنلاند مقامات دولت محلی مانند شهرداری و شورای شهر پیشگام نمونه برداری کووید 19 از مردم بوده اند به نحوی که مردم می توانند حتی بدون ترک وسایل نقلیه خود نمونه های خود را تحویل دهند و جواب آزمایش آنها خیلی سریع و آسان آماده شده و شهروندان یا به مسیر خود ادامه داده و یا به قرنطینه منتقل می شوند هلسینکی همچنین هتلها را با تمام امکانات را به عنوان محل مناسب قرنطینه در نظر گرفته است که هم از انزوا و افسردگی افراد جلوگیری شود و هم کاملا تحت مراقبت باشند.

 در زمینه حمل و نقل نیز شهرهای مختلف اقداماتی را به فراخور وضعیت خود انجام داده اند لندن تعداد تردد قطارهای مترو و نیز اتوبوسهای تندرو را کاهش داده و بیش از 40 ایستگاه مترو را بسته است خطوط شبانه مترو فقط برای کادر درمان خدمات رسانی می کند همچنین کلیه مستاجرین املاک شهرداری را از 25مارس به مدت 3 ماه از پرداخت اجاره معاف کرده است. در پاریس مترو و خطوط اتوبوسرانی با 50درصد ظرفیت کار می کنند و سرویسهای ویژه ای برای مقصد بیمارستانها و مراکز درمانی تعریف شده است . در نیویورک ظرفیت مترو و شبکه اتوبوسرانی 25درصد کاهش یافته است در کوالامپور مالزی فاصله زمانی قطارهای مترو به 30دقیقه افزایش یافت و ساعات سرویس دهی آنها محدود شده است و از ورود مسافران بدون تجهیزات جلوگیری می شود. واقعیت این است که شهرها و مدیران شهری تا بحال چنین چالشی را تجربه نکرده اند و وقتی از مدیران شهرهای مختلف در خصوص طرح و برنامه های آنها برای مقابله با کرونا سوال شده پاسخ اکثر آنها این بوده که آتش سوزی، سیل، زلزله، طوفان، سونامی، حملات تروریستی و بسیاری مخاطرات دیگر را تجربه کرده اند اما هرگز شاهد چنین وضعی نبوده اند و بنابراین دستورالعمل خاصی بجز اطلاع رسانی و رصد اوضاع نمی توان ارائه کرد. موضوع مهم دیگری که اکنون مدیران شهری با آن دست به گریبان هستند این است که شهرها برای مدت طولانی نمی توانند تعطیل بمانند چرا که مضرات اقتصادی آن بسیار ویرانگر خواهد بود بلکه باید راهی برای بازگرداندن حیات اقتصادی اجتماعی آنها به همراه رعایت پروتکلهای بهداشتی پیدا کرد. شهرها باید بازگشایی شوند اما زندگی شهری باید خودش را با شرایط جدید انطباق دهد بسیاری از محققان بر این باورند که این شرایط پاندمیک جهانی نه تنها شکل و ساختار شهرها و زندگی شهری بلکه الگوهای جهانی اقتصاد را نیز تغییر خواهد داد و جهان پساکرونا دیگر هیچگاه به مانند قبل از کرونا نخواهد بود.

منبع: شهر نوشت

تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟