دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

ضرورت باز مهندسی نظام آموزشی کشور ضرورت باز مهندسی نظام آموزشی کشور

ضرورت باز مهندسی نظام آموزشی کشور

۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۸/۱۰
یادداشت
شماره خبر: ۴۸۴۵۱۶

در کشور ما به علت وجود میلیون‌ها محصل و ساختار خاص و سرعت افزایش جمعیت و در پی آن نیروهای متقاضی کار در جامعه که مربوط می‌شود به جوان بودن جمعیت مساله اشتغال شرایط خاصی به خود گرفته است که توجه به آن امری لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ معضل بیکاری یکی از مهمترین بحران‌هایی است که فراروی غالب کشورها می‌باشد و مساله اشتغال مساله مبتلا به اکثر کشورها و جز نیازهای اصلی محسوب می‌شود. ایجاد و گسترش فرصت‌های شغلی از دغدغه‌های اساسی دولت‌ها به شمار می‌آید در این میان کشورهای در حال توسعه بخصوص آنهایی که دارای جمعیت جوان‌تری نظیر کشور ما می‌باشند با مشکلات بیشتری مواجه هستند و نیاز به ایجاد اشتغال به تعداد بیکاران محسوس‌تر است. در کشورهایی که به طور کامل پیشرفته نباشند و سرمایه گذاری‌های اساسی و زیربنایی لازم در آنها صورت نگرفته است طبیعتا ایجاد کار برای کسانی‌که جویای کارند به آسانی میسر نیست. در کشور ما نیز به علت وجود میلیون‌ها محصل و ساختار خاص و سرعت افزایش جمعیت و در پی آن نیروهای متقاضی کار در جامعه که مربوط می‌شود به جوان بودن جمعیت مساله اشتغال شرایط خاصی به خود گرفته است که توجه به آن امری لازم و ضروری است و دلایل مختلف نیز در بروز معضل بیکاری در جامعه شریک شده اند.

سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران در خصوص راهکارهای بهبود سیستم آموزشی کشور جهت کاهش بیکاری فارغ التحصیلان گفت: آمار رسمی حاکی از آن است که قریب به 40 درصد از جمعیت بیکاران کشور را فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این موضوع باعث نگرانی است.

وی با اشاره به اینکه در پدید آمدن این چالش بزرگ هم نظام آموزشی و هم کمبود فرصت‌های شغلی دخیل است، گفت: در سالهای اخیر بدون توجه به نیازهای واقعی جامعه و بازار کار دانشجو جذب شده است و همین مساله بازار محدود و اندک فرصت‌های اشتغال را اشباع کرده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی کشور نیازمند یک بازمهندسی است، افزود: این طرز تفکر که همه افراد جامعه باید به سطوح عالی تحصیلات تکمیلی دست پیدا کنند یک اشتباه راهبردی است که از ابتدای مدرسه و حتی از طریق رسانه‌ها در حال ترویج است.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی چه در سطح آموزش و پرورش و چه در سطح عالی باید به سمت مهارت آموزی سوق داده شود، گفت: اگر سیستم آموزشی کشور هدفمند و متناسب با نیازهای واقعی بازار کار به تربیت منابع انسانی بپردازد می‌توان تا حدودی از چالش‌های اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی کاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان ضمن استقبال از برنامه‌های وزارت علوم جهت بازنگری در برخی رشته‌ها در راستای بومی سازی محتواهای آموزشی گفت: لازم است تا در بعد کاربردی کردن آموزش ها نیز همت بیشتری صرف گردد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: ۵۲۴۷۴۳۶

تاریخ انتشار : 08/04/94

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟