دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

علم روان شناسی و صنعت بانکداری علم روان شناسی و صنعت بانکداری

علم روان شناسی و صنعت بانکداری

۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۵/۱۶
یادداشت
شماره خبر: -۶۶۱۰۶۶

روان شناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است و هر آنچه که ممکن است در یک پروژه اقتصادی، خرید، معامله، سرمایه گذاری و غیره اتفاق بیفتد از مجموعه ای از رفتارها تشکیل می شود. بنابراین کاربرد دانش روان شناسی در موسسات اقتصادی مانند بانک ها می تواند بسیار مفید و برجسته باشد.

موسسات مالی و بانک ها می توانند از طریق مطالعه رفتار طرف معامله و شناسایی انتظارات مشتریان و انتخاب شیوه های تعامل مناسب با آنها بر اساس دیدگاه و نظریات روان شناسی مانع از عمل به شیوه آزمایش و خطا و جلوگیری از هدر رفتن هزینه های زیادی شوند.
علم روان شناسی می تواند در دو جبهه به صنعت بانکداری و بانکداران کمک کند.
الف: در جبهه اول بحث مسایل درون بانک مطرح است. استخدام، توانمند سازی، دانش افزایی و جایگزینی مناسب پرسنل است. علم روان شناسی در زمان استخدام می تواند فرایند بررسی سلامت روان پرسنل را تسریع کرده و نیروهای با ویژگی متناسب با شاخصه¬های مورد نظر بانک را غربال و شناسایی کند، مسئله که می تواند میزان ریسک پذیری نیروی انسانی را در آینده کاهش دهد. روان شناسی بعد از استخدام می تواند مهارتهای مورد نیاز را شناسایی و پرسنل را به آنها مجهز کند، زیرا هر معامله ای منوط به برقراری ارتباط درست و استفاده از مهارت های ارتباطی موثر است ( مانند مهارت ارتباط با مشتری، مهارت کنترل خشم، مهارت اقناع سازی، مهارت جذب و غیره ...) که باید پرسنل بانک به آنها مجهز باشند
فکر صحیح، خلاقیت، ابتکار و سودآوری همگی منوط به داشتن سلامت روان کافی هستند. فرایند بررسی سلامت روان پرسنل می تواند قبل از استخدام باشد و فرایند توانمندسازی و آموزش می تواند بعد از استخدام و حین اشتغال باشد. روان شناسان کمک می کنند روابط بین متغیرهای مختلف را به صورت مستمر از نظر محیط کار، انگیزه های مختلف، حقوق، دستمزد، تفویض اختیار، رعایت حقوق انسانی، میزان نابرابری ها، احترام به حقوق جمعی، شناخت افراد توانمند را مورد بررسی قرار دهند تا از نارضایتی شغلی جلوگیری کرده و انگیزه سازمانی را در جهت رسیدن به اهداف مشترک رهبری بالا ببرند.
پرسنل بانک باید به گونه ای آموزش داده شوند که رسالت خود را جدا از رسالت بانک نبینند و احساس کنند سرنوشت زندگی آنها با سرنوشت بانک گره خورده است، تنها در این شرایط است که پرسنل در بهبود فعالیت ها به یکدیگر کمک کنند.
ب: در جبهه دوم بحث مشتری و افرادی مطرح است که به زبان ساده ما قصد داریم از طریق ارتباط با آنها به سودی برسیم. بنابراین ایجاد گرایش در آنها برای متمایل شدن به سمت ما، وارد کردن آنها به مذاکره، اقناع کردن آنها که قرار است وارد معامله بردبرد و مناسبی شود، ایجاد امنیت ذهنی و قابل درک برای او و سرمایه اش مسایلی ضروری هستند، مسایلی که تحت تاثیر شاخصه های روان شناسی قرار دارند و مدیران شعب باید از این مهارتها برخوردار باشند و قسمتی از این توانمندی را به پرسنل خود منتقل کنند.
فعالیت در محیط بانکها با کلیه سازمان های اقتصادی- اجتماعی متفاوت است و مشتریان در لحظه ورود به فضای بانک، انتظار برخورد متفاوتی از بانکداران دارند در واقع علم روان شناسی می تواند احساس عاطفی را در مشتری نسبت به بانک ایجاد کند و مشتری بانک را خانه خود بداند و زمانیکه در خیابان تابلو بانک را مشاهده می کند احساس غرور کند.
بنابراین روان شناسی می تواند به عنوان ابزاری ارتباط شناسانه برای مطالعات درون و برون سازمانی در خدمت صنعت و اقتصاد قرار بگیرد، مخصوصاً در بانکها که ارتباط و تعامل بین بانکداران و مشتریان به طور کامل به صورت چهره به چهره برقرار می شود.
علم روانشناسی می تواند مسائل انسانی محیط کار را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده تا بانکداران بتوانند واقع بینانه به نقاط ضعف و مثبت بانک خود نگاه کرده و در زمینه های مختلف با مدیران مافوق ارتباط برقرار کنند نه اینکه خود را منفعل تصور کنند.
به نظر می رسد با توجه به تعدد بانک ها و موسسات مالی، بانکداری سنتی و پول محور باید در روند خود تجدید نظر کند و سعی شود با استفاده ازعلم روان شناسی به گونه ای عمل کرد که مشتریان خود را در سود و زیان بانک سهیم بدانند و از نظر عاطفی هم مدیران و پرسنل و هم مشتریان یک ارتباط عمیق عاطفی با آرمانهای بانک برقرار کنند، به گونه ای که بانکداری مشتری محور، شادی محور و تعهد محور شود، مسئله ای که در بلندمدت می تواند نتایج بسیار مثبت و با دوامی را برای بانکها به ارمغان بیاورد.

منبع : بنکر

تاریخ انتشار : 1396/05/16

شماره خبر : 195385

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟