دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

مجمع شهرداران آسیایی؛ رسالت ها و دستاوردها- سید محسن طباطبایی مزدآبای مجمع شهرداران آسیایی؛ رسالت ها و دستاوردها- سید محسن طباطبایی مزدآبای

مجمع شهرداران آسیایی؛ رسالت ها و دستاوردها- سید محسن طباطبایی مزدآبای

۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۸/۱۱
یادداشت
شماره خبر: ۴۵۷۵۴۳

پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی به میزبانی مشترک شهرهای تهران و قزوین از هفتم تا دهم شهریور ماه برگزار شد.

این مجمع که در سال 2008 با پیشنهاد مبتکرانه شهردار تهران جهت ایجاد همگرایی و تعامل شهرهای آسیایی تشکیل شده تاکنون در شهرهای تهران، استانبول، بانکوک و هایکو برگزار شده و دارای دستاوردهای مفیدی بوده است.
در مجمع پنجم که با رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای نسبت به ادوار پیشین برگزار شد و حضور شخصیت ها، نهادها و سازمانهای بین المللی در آن چشمگیر بود مباحث و چالش های مشترک شهرهای آسیایی از جمله، ناپایداری زیست محیطی، فقر و نابرابری، هویت اجتماعی و فرهنگی، روند شهرنشینی و مشکل حمل و نقل و همچنین گردشگری بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
از نقاط قوت نشست این دوره می توان به سخنان شهردار تهران در مراسم افتتاحیه اشاره کرد. ایشان ضمن اشاره به پیشینه تمدنی مشترک شهرهای آسیایی ضرورت ارتباط متقابل را یادآور شدند و همگرایی و همکاری منطقه ای را راهی موثر برای ورود به عرصه جهانی و جلوگیری از استثمار شهرهای آسیایی دانست.
شهردار تهران ضمن اشاره به چشم انداز جهانی تهران به عنوان شهری دانش محور و کانون تعاملات جهانی، مشارکت شهروندی را عنصری اساسی در راستای پایداری شهرها دانست و یادآور شد که شهرهای آسیا باید به زیست پذیرترین، شکوفاترین، و پایدارترین شهرهای جهان تبدیل شوند.
در این مجمع گزارش شهردارهای دیاربکر، عثمان قاضی، تندیک، آنتالیا و بانکوک حاوی نکات مهمی بود که نشان می داد مجمع شهرداران آسیایی امروز به نقطه ای رسیده است که می تواند تاثیر گذاری خود را در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نشان دهد.
از دیگر نقاط جالب توجه دیگر پیشنهاد تشکیل اتحادیه گردشگری آسیا توسط نماینده شهر صیدا لبنان بود که می تواند به هدفمند کردن توریسم و ارتقاء جایگاه جهانی آن در بین شهرهای آسیا بینجامد. ایده تقویت توریسم مذهبی توسط نماینده شهر شیراز در این نشست و همچنین موضوع شهر خلاق که توسط نماینده شهر تبریز مطرح شد از مباحث مهم این دوره از نشست بودند.
در ادامه نشست پنجم که در شهر قزوین برگزار شد، گردشگری و توریسم شهری در کانون سخنرانی ها و مباحثات قرار داشت بطوریکه هم شهردار قزوین و هم استاندار این استان بر لزوم تقویت مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهرهای آسیایی جهت توسعه صنعت توریسم تاکید کردند. در نشست قزوین همچنین مباحثی مانند حمل و نقل شهری، توانمند سازی شهروندان و مبارزه با فقر مورد بحث قرار گرفت.
آنچه که ذکر آن رفت قسمتی از مباحث مهم مطرح شده در این نشست بود که نوید بخش قوام یافتن مجمع شهرداران آسیایی و حرکت درست آن در مسیر تحقق اهداف بنیادین این مجمع است.
اما بی تردید این مجمع هنوز راه درازی را در پیش دارد تا بتواند به مانند نشست های شهرداران اروپایی تعهدات و دستورکارهایی را تدوین کند که زمینه ساز توسعه پایدار شهرهای آسیایی باشد به نظر می رسد یکی از راه حل های تقویت این نشست ها اینست که بر روی یک محور از مجموعه مسائل و مشکلات این شهرها تمرکز کنند تا پس از تشریح و تحلیل آن، در نهایت بتوانند به نتایج و راهکارهای ملموس و راهبردی در آن زمینه دست یابند.
چنانچه می دانیم اجلاس شهرداران اروپایی در سال 2008 برای گسترش مفهوم شهر هوشمند و نیز کاهش 〖CO〗_2 به میزان 20درصد تا سال 2020 از طریق افزایش کارآیی انرژی و مصرف انرژی های تجدیدپذیر بود که موافقت نامه آن توسط کمسیون اروپا در چارچوب اهداف استراتژیک 2020 تکمیل و تصویب شد.
بنابراین مجمع شهرداران آسیایی نیز می تواند هرساله با تمرکز بر روی یک مسئله مهم شهری مشترک، اقدامات و برنامه ها و تولیدات علمی خود را در چارچوب تعهدنامه و موافقت نامه تنظیم کرده و تصویب و حمایت قانونی آنها را نیز پیگیر باشد تا خروجی نشست های مجمع قابل پیگیری و ارزیابی باشد.
از این طریق می توان کلانشهرهای مهم آسیا که تجارب موفقی را در زمینه پایداری شهری، توریسم شهری، حمل و نقل پایدار داشته و دارای چشم انداز جهانی هستند را جهت شرکت در این نشست ها تشویق و ترغیب کرد و مشارکت فعال آنها را بهمراه داشت.

منبع : خبرگزاری ایرنا

کد خبر: 81749895

تاریخ انتشار: 94/06/15

نویسنده : سید محسن طباطبایی

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟