دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

چگونه سازمان‌های حوزه شهری می‌توانند متعالی شوند؟ چگونه سازمان‌های حوزه شهری می‌توانند متعالی شوند؟

چگونه سازمان‌های حوزه شهری می‌توانند متعالی شوند؟

۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱/۲۰
یادداشت
شماره خبر: -۱۱۱۰۱۱

سازمان‌های متعالی، با کاربست معیارهای تعالی سازمانی به‌عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان خود که همه زوایای آن‌ را پوشش می‌دهد، به سوی تعالی حرکت می‌کنند و به مفاهیم محوری تعـالی سـازمانی، در فضایی که مبتنی بر اصول ارزشی تعالی سازمانی است، عینیت می‌بخشند‌. تعالی سازمانی به معنای تعهد سازمانی به رشد و توسعه پایدار و دایمی سازمان در جهت کسب رضایت مشتری و افزایش مستمر سودآوری سازمان در یک محیط ملی فراگیر و حمایت کننده می‌باشد.

سـازمان‌هـای متعالی، دسـتیابی بـه اهداف پایدار را در گرو اجرای رویکردهایی می‌دانند که در چارچوب معیارهای تعالی سازمانی یکپارچه شده باشند و همواره بهبود یابند. گسترش فرهنگ تعالی سازمانی و علاقمندی مدیران به بهبود مستمر، منجر به افزایش تقاضا برای استقرار سیستم‌های تعالی می‌شود. سازمان‌های متعالی به‌طور مداوم برای مشتریان خود با درک و پیش‌بینی نیازها و انتظارات و انجام آن ها ارزش آفرینی می کنند. آنها همزمان با پیشرفت شرایط اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی در جوامع، با بهبود مستمر عملکردشان، تأثیر مثبتی را در محیط اطراف خود ایجاد می کنند. سازمان‌های متعالی به‌طور مؤثر از طریق مدیریت کردن تغییرات در داخل و خارج از مرزهای سازمان توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را توسعه می دهند و ارزش ها و سطوح عملکرد خود را از طریق بهبود مستمر و نوآوری های سیستماتیک با بهره‌برداری از خلاقیت کلیه سهامداران خود افزایش می دهند.

در این راستا سازمان‌های شهری، به عنوان نهادهای مردمی در تلاش هستند تا با تعریف اهداف و برنامه‌های اثربخش در حوزه شهری در هزاره سوم، به کاهش استرس‌ زندگی شهری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و مدیریت شهری موفق، نایل گردند. در این راستا، مسئولیت این سازمان‌ها برای رسیدن به این مهم، بسیار سخت و دشوار است و نیاز ویژه‌ای به حرکت در مسیر تعالی دارند.

 سازمان‌های شهری متعالی، رهبرانی دارند که آینده سازمان را می سازند و به‌عنوان الگویی برای ارزش‌ها و اخلاق عمل می کنند و از توانایی های خود به‌طور گسترده ای برای شناسایی و واکنش مؤثر و کارآمد به فرصت‌ها و تهدیدات استفاده می کنند. این سازمان‌ها برای کارکنان و استعداد آن ها ارزش قائل هستند و فرهنگ توانمندسازی را برای دستیابی به اهداف سازمانی و فردی ایجاد می کنند و نتایج برجسته ای را که نیازهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت همه ذینفعان خود را در چارچوب استقرار محیط پایدار برآورده می‌کند، به دست می‌آوردند.

سازمان‌های متعالی جهت تدوین استراتژی خود از داده ها و دروندادهای گسترده و مناسب استفاده می کنند و این دروندادها شامل عملکرد فرایندهای داخلی‌، عملکرد تأمین‌کنندگان‌، نیازمندی‌ها و رضایت ارباب رجوعان می‌باشد. این سازمان‌ها توجه ویژه‌ای به نگاهداشت منابع انسانی دارند و تلاش در جهت تبدیل آن ها به سرمایه های انسانی می‌کنند.

منبع : خبرگزاری ایلنا

تاریخ انتشار : 1396/01/20

شماره خبر : 476273

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟