دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

برخوردارترین و محرومترین مناطق تهران کدامند؟ برخوردارترین و محرومترین مناطق تهران کدامند؟

برخوردارترین و محرومترین مناطق تهران کدامند؟

۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱
شهری و جامعه
شماره خبر: ۳۰۳۶۹۷

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های عمده توسعه شهری عدم توازن و تعادل در توزیع فرصت‌ها و خدمات است، گفت: از دیرباز عبارات شمال و جنوب شهر نماینگر شکاف عمیق در توزیع فرصت‌ها و خدمات  در سطح شهری بود که متاسفانه کلانشهر تهران نیز در مقطعی به طور جدی با این معضل مواجه شده که به تدریج و در سال‌های اخیر فاصله میان پائین‌شهر و بالاشهر تهران در حال کاهش است.

 

 مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه در شماره 11 این فصلنامه تحقیق جامعی در خصوص چگونگی توزیع خدمات شهری در تهران با عنوان«تحلیل فضایی سطوح برخورداری مناطق کلانشهر تهران از منظر اقتصاد شهری» منتشر شده است، گفت: نتایج این تحقیق سیمای کلی از نحوه پراکنش انواع و اقسام خدمات شهری را نشان می‌دهد.

 طباطبایی در تشریح یافته‌های این پژوهش گفت: در این پژوهش محققان از 32 شاخص بهره‌برداری کردند که در نهایت به چهار عامل اقتصادی، اجتماعی ، کالبدی و فرهنگی – تفریحی خلاصه شده است .

 دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اذعان به اینکه در مورد شاخص اقتصادی در مورد مناطق مورد ارزیابی چهار منطقه 1 ، 3، 6  و7 در سطح فراتوسعه هستند، گفت: در عوض مناطق 10 ، 18 ،22 و 16 جزو مناطق توسعه یافته روبه پائین و منطقه 17 نیز به عنوان محروم‌ترین منطقه اقتصادی شهر تهران به حساب می‌آید.

 وی ادامه داد: در این شاخص مولفه‌هایی همچون نسبت شاغلین زن و مرد،  معکوس نرخ بیکاری، نرخ اشتغال، معکوس تراکم نسبی جمعیت و .. دخیل بوده است.

 طباطبایی به یافته‌های این پژوهش در خصوص شاخص کالبدی و فضایی نیز اشاره کرد و گفت: در این شاخص مولفه‌هایی همچون تعداد مراکز درمانی، تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تعداد مراکز آموزشی، سرانه فضای بهداشی ، پارک‌ها، تأسیسات شهری ، فضای فرهنگی، میادین میوه و تره‌بار و ... دخیل بوده است که در نهایت بر این اساس منطقه 6 تهران تنها منطقه با وضعیت فراتوسعه است و در نهایت مناطق، 10 ، 19، 5، 15، 4،8 و 14 به عنوان مناطق محروم دسته‌بندی شده‌اند.

 این استاد دانشگاه به شاخص اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در این شاخص مولفه‌هایی همچون نسبت باسوادی زنان، معکوس میزان طلاق، مراکز خدمات اجتماعی، میزان جرایم و ... دخیل بوده است که در نتیجه منطقه 6 تهران دارای سطح فراتوسعه و مناطق 17،15،18،14 و 19 از این جهت محروم بوده‌اند.

 این کارشناس مسائل شهری در مورد شاخص فرهنگی - تفریحی نیز گفت: در این شاخص تعداد کتابخانه‌ها، ایستگاه‌های ورزشی، فرهنگسراها، مراکز مذهبی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که بر این اساس مناطق 6 ، 2 ، 3، 15 ،1، 4، و 5 سطح فراتوسعه دارند و منطقه 12 نیز به عنوان منطقه محروم شناخته شده است.

 طباطبایی در مورد جمع‌بندی این شاخص‌ها گفت: پژوهشگران در این تحقیق با استفاده از روش شاخص توسعه انسانی (HDI) شاخص‌ها را تلفیق کرده‌اند که در نهایت از مجموع 22 منطقه کلان شهر تهران منطقه 6 بالاترین درجه توسعه را داراست ، مناطق 3،1،2 و 7 به عنوان مناطق نیمه برخوردار و بقیه مناطق محروم هستند که از این حیث 4.55 درصد مناطق کلان شهر تهران برخوردار و 77.27 درصد دیگر تقریبا محروم هستند.

 دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید تلاش کند تا در برنامه های جامع خود توزیع برابر خدمات و تأسیسات شهری را تقویت کند، گفت: بدون شک توزیع متناسب ظرفیت ها و خدمات می تواند چالش هایی همچون ترافیک و آلودگی هوا را تا حدودی کاهش دهد.

 منبع : خبرگزاری دانشجو

تاریخ انتشار : 1394/12/01

شماره خبر : 489584

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟