دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

سالانه بيش از يک پنجم توليدات کشاورزي در ايران هدر مي‌رود سالانه بيش از يک پنجم توليدات کشاورزي در ايران هدر مي‌رود

سالانه بيش از يک پنجم توليدات کشاورزي در ايران هدر مي‌رود

۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۸
شهری و جامعه
شماره خبر: -۱۲۶۱۱۲۶

دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران گفت: سالانه بيش از يک پنجم توليدات کشاورزي در ايران هدر مي‌رود. سيد محسن طباطبايي مزدآبادي در گفتگويي با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي نسخه مترقي و در عين حال واقع‌بينانه پيشرفت و تعالي کشور است که در قالب سياست‌هاي کلي 24گانه در سال 1392 توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است گفت: اين سياست‌ها همانطور که از عنوان آنها برمي‌آيد سرفصل‌ها و خطوط کلان بوده و بي‌ترديد همانگونه که در بند 21 عنوان شده نياز به تبيين واکاوي و گفتمان‌سازي دارد. وي با اشاره به بندهاي اعلامي اقتصاد مقاومتي تاکيد کرد: شايد بتوان گفت بند 21 اقتصاد مقاومتي بيش از بندهاي ديگر براي ما آشکار مي‌کند که اقتصاد مقاومتي بيش و پيش از آنکه يک ايده ناب اقتصادي باشد يک چارچوب و منطق فرهنگي يا به عبارتي درست‌تر يک شيوه و سبک زندگي کردن است که اقتضائات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي جامعه ايراني در آن به دقت لحاظ شده است. اين مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعيت شهرنشيني در جهان افزود: همانطور که مي‌دانيم شهرنشيني امروزه به شيوه غالب زندگي در جهان تبديل شده و در کشور ما نيز هم اکنون بيش از 73 درصد جمعيت کشور در نزديک به 1250 نقطه شهري ساکن هستند و نرخ رشد شهرنشيني کشور نيز تقريباً دو برابر ميانگين جهاني است که حاکي از تداوم گرايش به شهرنشيني در سال‌هاي آتي دارد. طباطبايي مزدآبادي در همين زمينه خاطر نشان ساخت: بنابراين فرهنگ‌سازي به ويژه فرهنگ‌سازي در حوزه مصرف آنگونه که در بند 8 سياست‌هاي کلي بر آن تاکيد شده است بايد در بستر شهرها انجام بگيرد. اين اهميت از آنجا بيشتر مي‌شود که بدانيم شهرها امروزه به عنوان مکان مصرف شناخته مي‌شوند. وي با بيان اينکه مصرف در اقتصاد کنوني جهان به عنوان يک هنجار شناخته شده و جغرافياي مصرف، نابرابري اقتصاد جهاني را به نمايش مي‌گذارد گفت: متاسفانه جايي که بسياري از شهرهاي جهان سالانه ميلياردها دلار را صرف تفريحات و تجملات مي‌کنند، هم اکنون بيش از 800 ميليون گرسنه در جهان وجود دارد. وي يادآور شد: تاسف‌بارتر آنکه حدود يک سوم مواد غذايي در مقياس جهاني يعني چيزي به وزن 3/1 ميليارد تن و ارزش حدود يک تريليون دلار در سال هدر مي‌رود. طباطبايي مزدآبادي ادامه داد: در مقياس جهاني، شهرهاي بزرگ محل 81 درصد از ميزان مصرف کالاها و خدمات در جهان هستند که توکيو با 3/1 تريليون دلار پرمصرف‌ترين شهر جهان است. در چنين شرايطي که اقتصاد نئوليبرال، مصرف و مصرف بيشتر را ترويج و تبليغ مي‌کند اقتصاد مقاومتي به دنبال اصلاح الگوي مصرف و مديريت مصرف است. دبير انجمن علمي اقتصاد شهري در ادامه با بيان اينکه مديريت مصرف در واقع بهينه‌سازي و منطقي کردن مصرف است و شامل تمام اقداماتي مي‌شود که براي بالا بردن بهره‌وري و ارتقاء سطح کارايي انجام مي‌شود گفت: امروزه موضوع مصرف، ديگر يک موضوع فردي و شخصي نيست بلکه مصرف در تقاطع سپهر اجتماعي و فردي در حوزه‌هاي اجتماعي سياسي قرار گرفته و شکل‌دهنده به فضا و مکان است. وي افزود: ناگفته پيداست براي اصلاح الگوي مصرف بايد به اصلاح فرهنگ مصرف بپردازيم چرا که فرهنگ، بستري است كه تمام رفتارهاي پايدار اجتماعي در درون آن صورت مي‌گيـرد. منظور از بستر، محيط غيرمادي ساخته شده انساني است كه شامل ارزش‌ها، باورها، آداب و رسوم و ... است. اين مدرس دانشگاه در همين زمينه يادآور شد: در کشور ما متاسفانه فرهنگ مصرف در شرايط نامطلوبي به سر مي‌برد گواه اين ادعا، رويه و شيوه مصرف ما مي‌باشد. به عنوان مثال در حوزه انرژي، شدت مصرف انرژي در ايران نسبت به ساير کشورها بسيار بالاست. طباطبايي مزدآبادي ادامه داد: يکي از بالاترين مصارف انرژي، به صورت سرانه، در ايران اتفاق مي‌افتد. چنانچه مصرف سرانه انرژي در ايران را 100 واحد در نظر بگيريم، اين رقم در چين 33، در هند 19 و در اندونزي 14 ميباشد. در واقع ايران با حدود 76 ميليون جمعيت به لحاظ مصرف انرژي در رده کشوري مانند چين با بيش از يک ميليارد جمعيت مي‌باشد و اين موضوع يکي از ضروري‌ترين موضوعات در کشور بخصوص با توجه به محدوديت منابع انرژي مي‌باشد که با توجه به بندهاي 8 و 16 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي لازم است نهادهاي مديريت شهري و سازمان‌هاي دولتي در اين خصوص، اقدامات فوري انجام دهند. دبير انجمن علمي اقتصاد شهري با اشاره به مصرف بي‌رويه در ديگر امور در ايران گفت: مثال ديگر در زمينه ناهنجار بودن مصرف بخصوص در شهرهاي کشور ما محصولات آرايشي بهداشتي است که حدود يک سوم کل بازار مصرف اين محصولات در خاورميانه مربوط به ايران است. وي در همين زمينه افزود: ايران هفتيمن کشور مصرف‌کننده محصولات آرايشي بهداشتي است به طوري که هر خانوار ايراني حدود 5 درصد درآمد سالانه‌اش را صرف محصولات آرايشي بهداشتي و زيبايي مي‌کند در حالي که اين آمار در آلمان 5/1 درصد و در انگلستان 7/1 درصد است. طباطبايي مزدآبادي با اشاره به آمارهاي بين‌المللي در ديگر حوزه‌ها گفت: در زمينه غذايي طبق گزارش فائو اگرچه ايران جزء 20 کشور اول توليدکننده محصولات کشاورزي است اما بيش از 4 ميليون نفر در کشور ما دچار بدغذايي يا سوءتغذيه هستند. وي افزود: اين در حالي‌است که اگر بر مبناي ميانگين خاورميانه يعني بين 18 تا 26 درصد، اتلاف مواد غذايي را براي ايران 20 درصد در نظر بگيريم سالانه بيش از يک پنجم کل توليدات محصولات کشاورزي که نزديک به 120 ميليون تن است هدر مي‌رود اين رقم يعني 23 ميليون تن مواد غذايي و کشاورزي از چرخه مصرف و اقتصاد کشور خارج مي‌شود که ارزش آن حدود يک چهارم کل فروش سالانه نفت است ضمن اينکه بهاي سنگيني براي اقتصاد به شمار مي‌رود، اين ميزان مي‌تواند غذايي کافي براي 10 ميليون نفر باشد. دبير انجمن علمي اقتصاد شهري در خاتمه با تاکيد بر اصلاح فرهنگ مصرف در کشور گفت: ترويج فرهنگ مصرف درست بخصوص در شهرها براي کشور ما يک ضرورت است که بايد مورد توجه تمام بخش‌ها قرار بگيرد و تنها در اين صورت است که مي‌توانيم ادعا کنيم که اقتصاد مقاومتي در کشور جريان دارد. فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف در کشور به گونه‌اي که اقتصاد مقاومتي به بخشي از هويت فرهنگي اجتماعي ما تبديل شود يک ضرورت است.

منبع : روزنامه رسالت

تاریخ انتشار :96-12-05

شماره خبر : 13167

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟