دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

شاخص‌های زیست‌پذیری در قم/ اختصاص50 درصد درآمد خانوارهای قمی به مسکن شاخص‌های زیست‌پذیری در قم/ اختصاص50 درصد درآمد خانوارهای قمی به مسکن

شاخص‌های زیست‌پذیری در قم/ اختصاص50 درصد درآمد خانوارهای قمی به مسکن

۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۲/۱۴
شهری و جامعه
شماره خبر: ۱۵۰۸۵۰

در منطقه 7 قم به طور متوسط، 8.9 درصد از درآمد خانوارها صرف هزینه جابه‎جایی و 39.4 درصد از درآمد آنان صرف هزینه مسکن می‌شود.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با بیان اینکه امروز شهرها به کانون اصلی توسعه تمدن بشری تبدیل شده‌اند، بیان داشت: جمعیت شهرنشین امروز در ایران به بیش از 70 درصد رسیده است و در سطح جهانی نیز در سال 2014 بیش از نیمی از جمعیت جهانی شهرنشین بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این رقم به دوسوم برسد.

دبیر همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه این رشد شهرنشینی در کنار فرصت‌ها، مخاطراتی نیز در پی داشته است، یادآور شد: امروز توسعه شهری در قالب توسعه پایدار پیگیری می‌شود که در واقع توسعه‌ای با در نظر گرفتن محدویت‌های منابع و همچنین کاهش آثار مخرب بر زمین است.

طباطبایی با بیان اینکه طی 50 سال گذشته شهر قم رشد بسیار سریعی در روند شهرنشینی را تجربه کرده است، گفت: بر اساس آمار از سال 1335 تا 1385 جمعیت شهر قم 10 برابر شده است، از این منظر ضرورت دارد تا مؤلفه‌های تأثیرگذار بر زیست‌پذیری شهر قم مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

مدیر مسؤول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه منظور از زیست‌پذیری شهری، مجموعه‌ای از شرایط مورد نیاز برای زندگی مناسب افراد در یک محدوده معین است که موجبات آسایش، رفاه و رضایتمندی ساکنانش را برای یک بازه زمانی بلند مدت فراهم کند، خاطرنشان کرد: در شماره سیزدهم فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری تحقیقی در همین زمینه درباره منطقه هفت شهر قم صورت پذیرفته است.

وی در تشریح یافته‌های این پژوهش گفت: در این تحقیق مؤلفه‌هایی همچون برابری، انسجام اجتماعی، قابلیت پیاده‌روی، استطاعت‎پذیری واقعی مسکن، شاخص کیفیت آب آشامیدنی (DWQI)، شاخص کیفیت هوا (AQI) و شاخص آلودگی صوتی در منطقه هفت شهر قم مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد در شاخص برابری بیش از 42 درصد از افرادی که در تحقیق مشارکت کرده‌اند، کیفیت امکانات موجود در محل سکونت‌شان را برابر با سایر نقاط دانسته‌و 30 درصد این میزان را کمتر از نقاط دیگر و 28 درصد بیشتر و با کیفیت‌تر دانسته‌اند.

دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری ادامه داد: در شاخص انسجام اجتماعی نیز حدود 44درصد از ساکنین محلات بخش مرکزی هیچ‎گونه شناختی از همسایگان خود نداشتند و در مقابل، 34.2 درصد از آنها از همسایگان خود شناخت زیاد و بسیار زیاد داشتند.

به گفته وی، بیش از 53 درصد از ساکنین این‌گونه اظهار کردند که هیچ ارتباط و گفتمانی در برخوردهای روزانه با ساکنین محله ندارند و از سوی دیگر، 22.6 درصد آنان میزان تعاملاتشان با همسایگان خود را زیاد و بسیار زیاد اعلام کرده‌اند.

 دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به شاخص استطاعت‌پذیری مسکن اشاره کرد و گفت: یافته‌های حاصل از این بررسی نشان می‌دهد که 8.9 درصد از درآمد خانوارها به طور متوسط در قبال هزینه جابه‎جایی و 39.4 درصد از درآمد آنان خرج هزینه مسکن می‌شود که در مجموع 48.3 درصد از هزینه خانوارها به هزینه مسکن و جابه‎جایی اختصاص می‌یابد.

طباطبایی در خصوص وضعیت پیاده‌روی در منطقه هفت قم نیز یادآور شد: نتایج به دست آمده در این زمینه نشان می‌دهد، 68.6 درصد از ساکنین، امکان دسترسی به خدمات و امکانات را از طریق پیاده‌روی به شکل زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کردند و در مقابل 9.9 درصد این وضعیت را نامناسب دانسته‌اند.

مدرس دانشگاه در خصوص کیفیت آب قم نیز افزود: آب شهر قم بر اساس بررسی‌های علمی فاقد آلودگی‌های میکروبی است اما در دسته آب‌های شور قرار دارد، همچنین فلوراید آب پائین بوده که بخشی از آن به دلیل گرم بودن شرایط قم است.

مدیر مسؤول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در خصوص شاخص آلودگی هوای قم نیز گفت: در سال 1389 میزان آلاینده‌های هوا در مرکز شهر قم به طور میانگین ppb 4/102 بوده که شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد و در اواخر پائیز و زمستان این میزان به شرایط نامطلوب نزدیک شده است.

وی به یافته‌های این تحقیق در زمینه آلودگی صوتی نیز اشاره کرد و افزود:  تراز صوتی تمام ایستگاه‌های بخش مرکزی شهر قم که به عنوان بخش تجاری شهر شناخته می‌شود، به طور میانگین dbA67 است که این رقم بیش از استانداردهای تعریف‎شده است.

دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند مشروح و جزئیات این تحقیق را در فصلنامه شماره 13 اقتصاد و مدیریت شهری جست‌وجو کنند، افزود: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تلاش دارد تا با بررسی‌های علمی و متدلوژیک به یاری مدیران شهری در مسیر دست یابی به توسعه پایدار بیاید.

طباطبایی با اشاره به اینکه در همین راستا همایش بین‌المللی اقتصاد شهری نیز 30 اردیبهشت سال جاری با حضور چهره‌های مطرح داخلی و خارجی در حوزه اقتصاد و مدیرت شهری برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم نتایج علمی این همایش بتواند در نهادینه‌سازی دانش اقتصاد شهری تأثیرگذار باشد.

منبع : خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار : 1395/02/13

شماره خبر : 13950213000806

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟