دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

شهرها در آستانه بحران زیست محیطی شهرها در آستانه بحران زیست محیطی

شهرها در آستانه بحران زیست محیطی

۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۹/۱۷
شهری و جامعه
شماره خبر: ۳۷۶۶۲۴

تهران- ایرنا-دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص جایگاه شهرها در سیاست های کلی محیط زیست که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: باید توجه داشته باشیم که بیش از 70 درصد از جمعیت ایران هم اکنون در شهرها زندگی می کنند و در سطح جهانی نیز پیش بینی می شود طی سه دهه آتی دو سوم از جمعیت کل جهان در شهرها زندگی کنند که رقمی بالغ بر 6.3 میلیارد نفر می شود.


'سید محسن طباطبایی مزدآبادی' امروز -یکشنبه-در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اذعان به این که شهرنشینی همچون یک شمشیر دولبه در برابر محیط زیست عمل می کند، ادامه داد: از یک سو آمارها نشان می دهد که روند پرشتاب شهرنشینی در جهان هزینه های سنگینی را بر کره خاکی تحمیل کرده است، به طوری که امروز شهرها بیش از نیمی از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص داده اند و در عوض 80 درصد از گازهای گلخانه ای را که عامل اصلی گرمایش زمین هستند، تولید می کنند.
طباطبایی با تاکید بر این که صاحب نظران برای مقابله با این تهدیدها موضوع توسعه پایدار شهری را مطرح کرده اند، یادآور شد: منظور از توسعه پایدار حرکت به سمت جلو با حفظ منابع، برای نسل های آتی است.
مدرس دانشگاه خوارزمی همچنین به رشد پرشتاب شهرنشینی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر تصمیم های لازم برای صیانت از محیط زیست همپای این رشد شهرنشینی صورت نگیرد، در آینده ای نه چندان دور محیط زیست شهری با یک بحران به تمام معنا مواجه خواهد شد.
وی ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری را یک نقطه عطف در توجه به ابعاد محیط زیستی گسترش شهرها خواند و توضیح داد: بند 8 از این ابلاغیه به موضوع اقتصاد سبز می پردازد که ارتباط مستقیمی با توسعه شهری دارد. 
طباطبایی ادامه داد: این ابلاغیه صنعت کم کربن، استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب ها با بهره گیری از ظرفیّت ها و توانمندی های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی را مورد تاکید قرار می دهد و یا در بند 11 سیاست های مذکور به بحث حمایت و تشویق سرمایه گذاری ها و فناوری های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز اشاره شده است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در تمامی شهرهای ایران باید این ابلاغیه را به عنوان یک سند حیاتی و راهگشا قلمداد کنند، افزود: امیدواریم با ابلاغ این سیاست ها یک تحول جدی در زمینه توجه به ابعاد محیط زیستی توسعه شهری صورت بگیرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار : 94/09/15

شماره خبر : 81867199 

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟