دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

شهرهای هوشمند، شهرهای فردای جهان شهرهای هوشمند، شهرهای فردای جهان

شهرهای هوشمند، شهرهای فردای جهان

۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۳/۳
شهری و جامعه
شماره خبر: ۱۳۴۸۶۶

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه شهرهای هوشمند شهرهای فردای جهان هستند، گفت: مدیریت شهری در قرن بیست و یکم می بایست متناسب با ابزارها و فناوری ها این عصر باشد.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به ابعاد هوشمندسازی شهر برای نائل شدن به ایده شهر فردا به خبرنگار مهر گفت: روند شهرنشینی و تراکم زندگی شهری رو به روز در حال تشدید است و در این بین این رشد، چالش های فزاینده‌ای همچون آلودگی هوا، ترافیک، حاشیه‌نشینی، اقتصاد غیررسمی و.... را پدید آورده است.

وی با بیان اینکه اجماع گسترده ای در محافل علمی و اجرایی در خصوص  استفاده از فناوری های نو برای کنترل چالش‌های شهری پدید آمده است، افزود: طی یک سده گذشته مفهوم شهر هوشمند به عنوان یک ایده ترکیبی مورد توجه قرار گرفته که با استفاده از فناوری ها نو و مشارکت شهروندی می تواند راه حل های مطلوبی برای توسعه شهری پدید آورد.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهرهای هوشمند به عنوان مجموعه ای از ابزارها و دستگاهها در مقیاسهای متنوع شناخته می شوند که جریان اطلاعات، مردم، مواد و انرژی را تسهیل می کنند، ادامه داد: آنها اطلاعات را یکپارچه ساخته و در خدمت اهداف خاص برای بهبود کارایی پایداری و کیفیت زندگی در شهرها قرار می دهند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه شهرهای هوشمند شهرهای فردای جهان هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در قرن بیست و یکم می بایست متناسب با ابزارها و فناوری ها این عصر باشد و مطمئنا دیگر نمی توان با روش های قدیمی شهرها را مدیریت کرد.

وی یکی از ابعاد مهم شهرهای هوشمند را توجه به محیط زیست هوشمند عنوان کرد و افزود: به طور معمول شهرها بیش از دوسوم انرژی در سطح کره زمین را مصرف می کنند و حدود ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای نیز مستقیم شهرها هستند و لذا شهرهای فردا باید ردپای اکولوژیکی کوچکتری داشته باشند.

طباطبایی یکی دیگر از ابعاد شهرهای هوشمند را شهرسازی هوشمندانه دانست و گفت: ساختمان هوشمند ساختمانی با فناوری بالاهستند که از اتوماسیون، امنیت، ارتباطات سیار، سیستم مدیریت تاسیسات و ... بهره مند هستند و  در ساخت آنها مقاوم‌سازی با کمترین هزینه مورد تاکید قرار گرفته است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه هوشمندسازی شهری در ایران باید از حالت شعاری به یک راهبرد عملی تبدیل شود، گفت: بدون در نظر گرفتن این راهبرد نمی توان شکاف های توسعه شهری را پر کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار : 1395/03/01

شماره خبر : 3661399

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟