دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

ظرفیت های گردشگری تهران باید به طور جهانی تبلیغ شود ظرفیت های گردشگری تهران باید به طور جهانی تبلیغ شود

ظرفیت های گردشگری تهران باید به طور جهانی تبلیغ شود

۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۲/۸
شهری و جامعه
شماره خبر: ۱۶۷۸۳۳

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که توسعه گردشگری شهری می‌تواند به عنوان یکی از مولفه های مهم، بسترساز توسعه پایدار شهری باشد، اظهار کرد:ظرفیت های گردشگری تهران باید به طور جهانی تبیلغ شود تا از این راستا بتواتیم به سمت درآمد حرکت کنیم.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری «تهران سما» با اشاره به این که گردشگری برای کلان شهری مثل تهران می‌تواند منجر به درآمدزایی شود گفت: امروز گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع خدماتی در جهان تبدیل شده است و سهم آن از اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است.

به گفته دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، طبق آمارها در سال 2015 بیش از یک میلیارد گردشگر بین المللی اقدام به سفر کردند که بالغ بر 1.5 تریلیون دلار ارزش صادراتی آن بوده است.

طباطبایی مزدآبادی ادامه داد: در کشور ما نیز طبق اسناد بالادستی پیش بینی شده است که ایران در سال 1404 بتواند پذیرای 20 میلیون گردشگر خارجی در سال باشد، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که ما تنها سالانه حدود 4 تا 5 میلیون گردشگری بین المللی داریم. وی همچنین تصریح کرد: با این حال آنچه که در شرایط فعلی دارای اهمیت است ظرفیت شهرها برای توسعه گردشگری است. شهرها هم مبدا گردشگری و هم مقصد گردشگری به حساب می آیند و لذا توسعه صنعت گردشگری در سطح شهرها می تواند منبع درآمدی برای کلان شهرها باشد. از دید طباطبایی مزد آبادی،این درآمدها می تواند از طریق خلق ثروت در سطح شهر، دریافت عوارض از مناطق گردشگری صورت بگیرد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پاسخ به این سوال که آیا فقط برندسازی برای گردشگری شهری کافی است یا باید زیر ساخت‌های آن نیز طراحی شود اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها مقدم بر برندسازی است،اما بدون برندسازی هم نمی‌توان جذب گردشگر را در سطح مطلوب داشت.

طباطبایی مزدآبادی همچنین گفت: زیرساخت های گردشگری در کشور ما به طور مطلوب آماده نیست و از طرف دیگر در حوزه تبلیغات نیز ما نتوانسته‌ایم اقدامات در خور شانی انجام دهیم. وی افزود: به نظرمن در گام نخست باید جامعه هدف را دراین زمینه و مدل توسعه گردشگری مطلوب را تعریف کنیم. من فکر می کنم که مدل توسعه گردشگری در ایران می بایست متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور باشد و نمی توان مدل هایی همچون ترکیه و امارات را در ایران پیاده‌ سازی کرد.

طباطبایی مزدآبادی در پاسخ به این پرسش که الگوهای اقتصاد شهری جهانی می‌تواند برای کلان شهری مثل تهران هم استفاده شود یا ما الگوهای خودمان را باید طراحی کنیم گفت: دانش اقتصاد شهری دانش فراگیری است که زاییده عقل بشر و تجربه است، بدین معنی که این دانش نیز مانند سایر علوم امکان استفاده در کشور ما را دارد. وی در عین حال تاکید کرد که باید بومی سازی علوم انسانی در حوزه اقتصاد شهری نیز روی دهد. طباطبایی مزدآبادی اظهار کرد: البته به نظر من چیزی که امروز در جهان تحت عنوان دانش اقتصاد شهری ترویج می شود مغایرت هایی با اصول حاکم بر تفکر جامعه ایرانی ندارد اما بازهم این امکان هست که تجارب جهانی را مبتنی بر اقتضائات جامعه ایرانی بومی سازی کنیم.

وی معتقد است: تهران از یک سو دارای یک بافت قدیمی شهری و از سوی دیگر دارای جاذبه های گردشگری مدرن است که می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برتر در سطح منطقه ای معرفی شود. به گفته وی در شرایط فعلی در گام نخست و به ویژه با توجه به شرایط پس از برجام ظرفیت های گردشگری تهران باید به طور جهانی تبیلغ شود. توسعه زیرساخت های گردشگری هوشمند در کلان شهر تهران نیز می تواند به عنوان یک راهکار جدی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: منظور از هوشمند سازی گردشگری بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین است به گونه ای که همه ارکان گردشگری اعم از گردشگر، مکان های توریستی، آژانس های راهنمای تور، ارائه دهندگان خدمات و جامعه میزبان و سیاستگذاران گردشگری را شامل شود. طباطبایی مزدآبادی در پایان گفت: گسترش حمل و نقل هوشمند، توسعه سرگرمی های و تفریحات دیجتالی و همچنین تجهیز اقامتگاه‌ها و هتل های تهران به فناوری هوشمند می‌تواند توسعه گردشگری در کلانشهر تهران را تسریع بخشد.

منبع : تهران سما

تاریخ انتشار : 1395/02/06

شماره خبر : 10471

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟