دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

فقدان «خیابان به اندازه کافی»علت اصلی ترافیک تهران فقدان «خیابان به اندازه کافی»علت اصلی ترافیک تهران

فقدان «خیابان به اندازه کافی»علت اصلی ترافیک تهران

۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شهری و جامعه
شماره خبر: ۲۸۹۷۲

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، گفت: در استاندارد جهانی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح شهر بایستی به شبکه راه های دسترسی و معابر اختصاص یابد.

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هرچند تهران بیست و دومین شهر پرجمعیت جهان است اما تجارب بسیاری از شهرهای پیش رو نشان می دهد الزاما پرجمعیت بودن به منزله پرترافیک بودن نیست، افزود: با یک نگاه علمی می توان این چالش را مرتفع کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه توکیو - یوکوهاما بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد اما ترافیک در این شهر موضوع حل شده ای است، خاطرنشان کرد: از لحاط وسعت نیز تهران با ۱۶۰۰ کیلومتر مربع اصلا قابل مقایسه با مناطق پرتراکم جهان مثل مانیل، حیدرآباد ، سائوپائولو و... نیست.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: آنطور که بررسی ها نشان می دهد علت اصلی ترافیک در تهران را باید از نگاه برنامه ریزی شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار داد به نحوی که متاسفانه طی دهه های گذشته از منظر منطقه بندی و تفکیک اراضی و همچنین برنامه ریزی کاربری زمین درپایتخت اصول اساسی رعایت نشده است.

وی به آماری در خصوص استانداردهای مطلوب شبکه راههای دسترسی و معابر اشاره کرد و با بیان اینکه نرم جهانی در این زمینه ۲۵ تا ۳۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این استانداردها در تهران رعایت نشده و این آمار در پایتخت ۱۸.۵ درصد است.

این استاد دانشگاه افزود: حتی همین درصد کم کاربری حمل و نقل و دسترسی نیز به درستی و متوازن توزیع نشده است و استانداردهای مربوط به فاصله محل سکونت تا مرکز کار رعایت نشده و همین عامل باعث ایجاد سفرهای متعدد در پایتخت و افزایش ترافیک می شود. 

طباطبایی، یکی دیگری از استانداردهای رعایت نشده در تهران را مربوط به فضای پارکینگ شهری دانست و گفت: بر اساس استانداردها در خودروها به ۳۲ متر مربع پارکینگ برای توقف و دور زدن نیاز دارد اما این میزان در کلانشهر ما رعایت نشده است.

منبع : خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار : 1395/10/25

شماره خبر : 3876228

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟