دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

۴۵ درصد مردم تهران روزانه ۲ تا ۳ ساعت در ترافیک ۴۵ درصد مردم تهران روزانه ۲ تا ۳ ساعت در ترافیک

۴۵ درصد مردم تهران روزانه ۲ تا ۳ ساعت در ترافیک

۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
شهری و جامعه
شماره خبر: ۱۰۹۹۰

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی اتلاف درآمد شهروندان را از تبعات ترافیک خواند و گفت: نتایج بررسی های میدانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان می دهد ترافیک منجر به کاهش ۱.۱۴ درصدی درآمد شهروندان می گردد.

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه ضرورت دارد برای حل مشکل ترافیک در کلانشهرها نگاه اقتصادی به این پدیده نیز داشته باشیم، افزود: اقتصاد ترافیک، حمل و نقل شهری را از منظر اقتصادی ارزیابی کرده و در صدد تخصیص بهینه و کارای منابع درون بخش حمل و نقل شهری است؛ در واقع اقتصاد ترافیک میزان تخصیص کارای منابع محدود شهرداری به بخش حمل و نقل شهری را تعیین کرده و با ارزیابی عرضه و تقاضا در این بخش، به قیمت گذاری و تعیین حدود بهینه ترافیکی اقدام می کند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل شهری پایه و اساس تحلیل های این بخش را تشکیل می دهد، گفت:  تقاضای حمل و نقل برابر با میزان تردد تمام وسایل نقلیه داخل شهری است که در محدوده شهر، تردد می کنند و عرضه حمل و نقل شهری برابر با میزان زیرساخت های حرکت وسایل نقلیه داخل شهر  همچون: میزان خیابان ها، راه ها و بزرگراه های سطح شهری است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: در شرایط کنونی میزان عرضه و تقاضای حمل و نقل در شهرها در سطح مشخصی قرار دارد که ظاهرا به دلیل مازاد وسایل نقلیه نسبت به میزان عرضه حمل و نقل شهری و یا کافی نبودن زیرساخت ها نسبت به میزان تقاضای حمل و نقل شهری، ترافیک بروز پیدا می کند.

کارشناس ارشد اقتصاد شهری ادامه داد: برای اینکه میزان ترافیک در شهرها کاهش پیدا کند، از دیدگاه اقتصادی لازم است میان سرمایه گذاری و هزینه هایی که برای کاهش ترافیک انجام می گیرد به صورت ساخت بزرگراه، توسعه مترو، ساخت خیابان، افزایش کمی و کیفی بی آر تی و ... و میزان کاهش هزینه های ناشی از ترافیک و یا منافع سرمایه گذاری در حمل و نقل شهری، مقایسه ای صورت گیرد.

دکتر طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان نمود: چنانچه هزینه های کاهش یافته(منافع سرمایه گذاری) در اثر ترافیک نسبت به میزان سرمایه گذاری های انجام شده(هزینه های سرمایه گذاری)، بالاتر باشد، لازم است سرمایه گذاری صورت پذیرد.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اینکه عموما ترافیک هزینه های گزافی را بر شهروندان تحمیل می کند گفت: طبق نتایج بررسی میدانی، بیش از 45 درصد مردم تهران روزانه حدود 2 تا 3 ساعت از وقت خود را در ترافیک می‌گذرانند و این اتلاف وقت تقاضا برای دستمزد را افزایش داده و هزینه های تولید در کشور افزایش می یابد.

وی اتلاف درآمد شهروندان را از دیگر تبعات ترافیک خواند و افزود: ترافیک منجر به کاهش 1.14 درصدی درآمد شهروندان، کاهش بهره وری نیروی انسانی، استهلاک وسایل نقلیه، هزینه های ناشی از تصادفات، هزینه های ناشی از آلودگی های زیست محیطی، بیماری های روحی و جسمی، مرگ شهروندان، هدررفت سوخت و ... می شود .

نائب رئیس هئیت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت ترافیک در محدوده های شهری کشور به صفر برسد، گفت: باید حد بهینه ترافیک را در شهرها با توجه به هزینه های ناشی از ترافیک مشخص نمود و از طریق سیاستگذاری شهری، میزان ترافیک را در حد مطلوب تعیین شده، نگه داشت.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا

تاریخ انتشار : 1395/11/26

شماره خبر : 459670

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟