تشریح جایگاه رسانهها در نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری
خبرگزاری میزان: دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تشریح جایگاه رسانه ها در نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری گفت: ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان نیز از دیگر کارکردهای مهم رسانه ها در حوزه شهری است.
تشریح جایگاه رسانهها در نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهریسید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره نقش و جایگاه رسانه ها در کمک به عملکرد مدیریت شهری اظهار کرد: امروز جایگاه رسانه ها در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن حوزه های شهری یک نقش راهبردی و غیرقابل اغماض است.
وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای جهانی گرایش به شهرنشینی در اقصی نقاط جهان رو به فزونی دارد و در ایران نیز هم اکنون بیش از 70 درصد از جمعیت کشور شهرنشین است تصریح کرد: پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور این رقم به 80 درصد برسید.
بهره گیری از ظرفیت های آموزشی
مدیرمسئول فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری افزود: این گذار همانطور که دارای ابعاد مثبت است، برخی آسیب ها و چالش ها را نیز در برابر مدیریت شهری پدید می آورد.
طباطبایی با تاکید بر اینکه در این میان صاحب نظران معتقدند مهمترین راهکار برای بهره برداری از فرصت ها و کاهش تهدیدات در گذار به شهرنشینی، بهره گیری از ظرفیت های آموزشی و نهادیه ساختن «سبک زندگی اسلامی ایرانی» در حوزه شهری است، خاطرنشان کرد: امروز بار اصلی توسعه این سبک زندگی در حوزه شهری بر دوش رسانه هاست.
ترویج و توسعه سبک زندگی اسلامی در کلانشهرها
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز چندی است مکررا بر ضرورت تدوین سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارند، ادامه داد: ترویج و توسعه این سبک زندگی در کلانشهرها می تواند مرهمی بر بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی باشد.
طباطبایی در این زمینه توضیح داد: برای مثال رفتار اقتصادی خانوار، مدیریت مصرف و ... از جمله مولفه هایی است که بستگی مستقیمی با نوع سبک زندگی دارد و این الگوی زندگی نیز با رویکردهای آموزشی و جامعه پذیر کردن هنجارها توسط رسانه ها بسط و توسعه می یابد.
توسعه و نهادینه سازی سبک زندگی استاندارد
مدیر مسئول فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دستیابی به یک شهر توسعه یافته تنها زمانی شکل می گیرد که در تمام حوزه های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی شهروندان رفتارهای صحیح و منطبق با معیار داشته باشند، بیان کرد: هرچند برخی معتقدند که این روند بهبود را باید از طریق اعمال قانون و نظارت پیگیری کرد، اما تجربه نشان داده است که توسعه و نهادینه سازی سبک زندگی استاندارد توسط رسانه ها می تواند به جای اعمال نظارت و قدرت، بسیاری از رفتارها را با قوانین معیار منطبق کند.
ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان
وی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان نیز از دیگر کارکردهای مهم رسانه ها در حوزه شهری است، گفت: رسانه ها باید از یک سو مطالبات و نیازمندی های شهروندان را به گوش مسئولان برسانند و از سوی دیگر نیز عملکرد و توانمندی های مدیران شهری را به شهروندان ارائه دهند.
منبع : خبرگزاری میزان
کد خبر: 65324
تاریخ انتشار: 94/05/17