دکتر سیدمحسن <span>طباطبایی</span> مزدآبادی

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی

تشریح جایگاه رسانه‌ها در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری تشریح جایگاه رسانه‌ها در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری

تشریح جایگاه رسانه‌ها در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری

۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۸/۱۱
شهری و جامعه
شماره خبر: ۴۶۷۵۳۳

خبرگزاری میزان: دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تشریح جایگاه رسانه ها در نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهری گفت: ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان نیز از دیگر کارکردهای مهم رسانه ها در حوزه شهری است.
تشریح جایگاه رسانه‌ها در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی در حوزه شهریسید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره نقش و جایگاه رسانه ها در کمک به عملکرد مدیریت شهری اظهار کرد: امروز جایگاه رسانه ها در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن حوزه های شهری یک نقش راهبردی و غیرقابل اغماض است.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای جهانی گرایش به شهرنشینی در اقصی نقاط جهان رو به فزونی دارد و در ایران نیز هم اکنون بیش از 70 درصد از جمعیت کشور شهرنشین است تصریح کرد: پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور این رقم به 80 درصد برسید.

بهره گیری از ظرفیت های آموزشی
مدیرمسئول فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری افزود: این گذار همانطور که دارای ابعاد مثبت است، برخی آسیب ها و چالش ها را نیز در برابر مدیریت شهری پدید می آورد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه در این میان صاحب نظران معتقدند مهمترین راهکار برای بهره برداری از فرصت ها و کاهش تهدیدات در گذار به شهرنشینی، بهره گیری از ظرفیت های آموزشی و نهادیه ساختن «سبک زندگی اسلامی ایرانی» در حوزه شهری است، خاطرنشان کرد: امروز بار اصلی توسعه این سبک زندگی در حوزه شهری بر دوش رسانه هاست.

ترویج و توسعه سبک زندگی اسلامی در کلان‎شهرها
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز چندی است مکررا بر ضرورت تدوین سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارند، ادامه داد: ترویج و توسعه این سبک زندگی در کلان‎شهرها می تواند مرهمی بر بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی باشد.

طباطبایی در این زمینه توضیح داد: برای مثال رفتار اقتصادی خانوار، مدیریت مصرف و ... از جمله مولفه هایی است که بستگی مستقیمی با نوع سبک زندگی دارد و این الگوی زندگی نیز با رویکردهای آموزشی و جامعه پذیر کردن هنجارها توسط رسانه ها بسط و توسعه می یابد.

توسعه و نهادینه سازی سبک زندگی استاندارد
مدیر مسئول فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دستیابی به یک شهر توسعه یافته تنها زمانی شکل می گیرد که در تمام حوزه های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی شهروندان رفتارهای صحیح و منطبق با معیار داشته باشند، بیان کرد: هرچند برخی معتقدند که این روند بهبود را باید از طریق اعمال قانون و نظارت پیگیری کرد، اما تجربه نشان داده است که توسعه و نهادینه سازی سبک زندگی استاندارد توسط رسانه ها می تواند به جای اعمال نظارت و قدرت، بسیاری از رفتارها را با قوانین معیار منطبق کند.

ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان
وی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع ایجاد تعامل دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان نیز از دیگر کارکردهای مهم رسانه ها در حوزه شهری است، گفت: رسانه ها باید از یک سو مطالبات و نیازمندی های شهروندان را به گوش مسئولان برسانند و از سوی دیگر نیز عملکرد و توانمندی های مدیران شهری را به شهروندان ارائه دهند.

منبع : خبرگزاری میزان

کد خبر: 65324

تاریخ انتشار: 94/05/17

 

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟